2007-05-15

Nygamla villakvarteret Bikupan



Ett år efter tidtabellen pågår nu markarbetena för sju nya villatomter i kvarteret Bikupan. Det är kommunen som gör arbetena och tomterna fördelas ur kommunens tomtkö.

När jag för ett par år sedan tittade på platsen inför Uddevalla hembygdsförenings yttrande over detaljplanen gick jag omkring i ett lummigt landskap och kunde då se husgrunderna efter den gamla bebyggelsen. Ett trevligt område tyckte jag då. Så här ser det ut idag, men vi vet ju att man kan göra under så vi väntar väl med att döma ut området i förväg.

Villan till höger i bild ligger vid Samnerödsvägen och det är Östrabogymnasiets Yrkesutbildning som håller till i övriga byggnader.//

2 kommentarer:

  1. Apropå Bikupan, instämmer jag helt och fullt i din beskrivning. En gång var jag spekultant på de aktuella tomterna. Men inte längre. Redan innan det hade sprängts i området vände jag mig till U-valla Medborgarkontor för att protestera mot att alla vackra träd var borttagna. Sedan ser man detta månlandskap. Nej, då ger man upp. Man undrar stillsamt: Är det verkligen tillåtet att förändra en landskapsbild på detta vis? Tydligen är så fallet, för i de markarbeten jag sett på olika håll, så spränger man först ordentligt, därefter följer en schaktning där det ursprungliga landskapet är som bortblåst. Ska vi tillåta detta?
    DAN

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen ledsamt att detta fina område förvandlats till oigenkännlighet. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Om sju ur kommunens tomtkö fått sig tilldelade tomterna innan markarbetena hade det med all säkerhet sett väldigt annorlunda (och bättre)ut.

    SvaraRadera