2007-06-26

Nordisk Seglats i regn


Regn, regn och åter regn. Hela dagen har det regnat ihärdigt och det var förstås synd på det storståtliga arrangemanget i Uddevalla hamn.
Men det har inte märkts några sura miner och möjligen var det inte bara det digra programmet på Bohusläns museum som lockade alla dit? Regnet gjorde säkert sitt till att det vimlade av besökare hela dagen. Sällan har jag sett så många barnvagnar (med regnskydd) parkerade innanför museets entré.
Personalen på Restaurang Kajkanten var alldeles slut när jag pratade med dem på kvällen. Det hade varit en veritabel anstorming med mat- och fikagäster hela dagen.
Kl 1730 var det fullsatt i Hörsalen då Göteborgs-Postens reporter Dag Fransson visade bilder och berättade om Ostindiefararen Götheborgs Kinaresa. Dag var reporter ombord på några av delsträckorna. Dag berättade att han redan hållit mellan 35 och 40 föredrag inför fullsatta salonger. Efterfrågan är enorm.
Och då jag lite senare skulle går hem hörde jag härlig svängig tradjazzmusik från Hörsalen. Det var Mobile Mama Jazz Band. "Ett hårdsvängande band med glimten i ögat! Sex unga giganter inom jazzen som spelar musiken som alla tycker om. Bandet låter som på den gamla goda tiden då en kvinna var en dam, hönsen gick ute och Volvo var svenskt..".
På den tiden jag jobbade på I 17 hade jag järnkoll på museets programverksamhet. Nu har jag arbetat på museet i 16 år och har egentligen väldigt lite koll på vad som händer på programsidan. Man vacklar hemåt framåt kvällen och ibland har man noterat att det var något intressant föredrag eller annat program som man hade velat avnjuta.
Men ibland har jag tagit mig tid då något verkligt trevligt och oväntat dykt upp i min väg. Ofta är det de programpunkterna man minns bäst. Tvärr kunde jag inte stanna under mer än några låtar men det svängde otroligt härligt om Mobile Mama Jazz Band. Mera sånt.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar