2007-06-08

Uddevallabo på rätt väg - hemåt



Som Uddevallabo vill man ju vara i Uddevalla så mycket som möjligt och den här bilden får illustrera min hemfärd från Fredrikshavn i dag. Eftersom jag skulle hem och fira en 150-åring så fick jag lämna mina kolleger och kamrater på hotellet och ta färjan Stena Express kl 10.

Och eftersom jag reste utan min grupp hade jag fått en resebekräftelse utskriven på en A 4. På den stod det att jag skulle få en räkmacka och en öl under resan. Den första timmen ägnade jag dock ute på akterdäck ivrigt spanande norrut med en liten förhoppning att ostindiefararen skulle vara på väg in redan i dag. Igår låg den ju och kryssade mellan Norges sydspets och Danmarks nordspets Skagen så möjligheten fanns. Dock gav jag upp och gick så äntligen in i färjan. Efter en stund hade jag hittat näringsstället ombord och gick fram till disken med min lapp. Innan jag knappt hann säga mitt ärende sa personalen att jag skulle går bort till en kollega till dem som var ute i restaurangen. Jag ville ju ha en räckmacka så jag förstod inte varför jag skulle gå bort till henne? Redan innan jag hunnit fram ropade hon: "Är det du som är Gunnar Klasson?" - "Ja, hur vet du det?" undrade jag. - "Jag är ju svensk", blev svaret.

Så visade hon mig till ett bord som var dukat med diverse läckerheter, dvs för ett värde som vida översteg vad en räkmacka och en lättöl kostar. - "Smaklig måltid!", sa hon och lämnade en lätt förvirrad Uddevallabo vid den fantastiska måltiden.

Jaha, det såg ju bra ut tänkte jag och sjönk ner och lät mig väl smaka. Men hur visste hon vad jag hette?

Kl 1200 var vi framme i Göteborg och sedan 11:ans spårvagn till Centralstationen och buss 820 mot Uddevalla kl 1235. Så jag hann till Uddevalla Energis födelsedagskalas som började på Strömberget kl 1430.//

1 kommentar:

  1. Tv-kändis där. Får allt serverat och gratis.

    SvaraRadera