2007-07-09

Götheborgs ankomst

(Tack Jan Aronsson för denna bilden)



Så kom hon då, Ostindiefararen Götheborg, till Uddevalla. Jag hade fått signaler om att hon var försenad och gjorde mig därför ingen brådska att åka ut till Svenskholmen.

Hade det inte regnat så hade jag cyklat men de senaste dagarnas regn fortsatte även i dag. Det där med bilen visade sig vara svårt. Stört omöjligt att hitta en parkeringsplats.
Så efter att ha kört runt en stund hittade jag en på ICA Kvantums p-plats intill Göteborgsvägen. Och det var hur mycket bilar ocjh männiksor som helt på väg ut mot Svenskholmen och ännu mer därute. Det vete fåglarna om inte det var mer människor i dag är då Strandpromenaden invigdes förra året, trots regnet.

När jag väl var på plats var hon redan framme vid Svenskholmen och fyrade av sina kanoner prick kl 1500 som utlovat. Sedan låg hon där och kajkade runt en stund så att alla fotograferingshungriga skulle få sina närbilder på skeppet.
Slutligen kastade hon ankar och blev liggande med aktern mot publiken på Svenskholmen medan alla andra, exempelvis på Skeppsvikenbergen hade henne på första parkett.

Av Ingvar Oldsberg märkte jag knappast någonting alls men det kanske inte var så märkligt? Att konkurrera med Götheborg var förstås inte det lättaste.//

Mer bilder från Götheborgs ankomst hittar du här http://picasaweb.google.com/Gunnar.Klasson/OstindiefararenIUddevalla/photo?authkey=gBccG7Klzls#5085253406204683410

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar