2007-09-19

Knut Fridell och Olympiaeken


När jag var vid Olympiastadion i Berlin den 9 september så medgav inte tiden att jag letade upp stentavlan med de olympiska gulmedaljörernas namn.

Därför blev jag glad då Tore Lexby (som har en son i Berlin sedan 30 år) mejlade mig den här bilden med kommentar:

"Hej ! Knut Fridell tog guld i lätt tungvikt, fri stil. Förutom medaljerna fick han den tyska eken.

Den bilagda bilden visar pristavlan med hans namn. Kulhålen, både i tavlan och runt om, visar vad som hände under avslutningen av kriget. Tavlan hänger på en vägg, vinkelrätt mot simbassängen. Öppningen i sittplatserna bildar den platå där Hitler höll till. I denna öppning finns tavlan.
Eken hamnade så småningom i Sörkälleparken och slutlligen ? vid Idrottshallen. Det finns en ingraverad plåt på den. Det var Sune Knutson, som tog initiativet och såg till att den förverkligades. Vad står det på plåten ?"

Kul att få se tavlan! Den undre bilden visar överdelen av stentavlan där man ser namnet Fridell.

Mycket riktigt så har eken flyttat runt och i dag ser den ut så här där den står intill Idrottshallen. Det är alltså 71 år sedan Adolf Hitler överlämnade den lilla ekplantan till guldmedaljören Knut Fridell.

Jag vet inte om ni minns det men eken stod länge på plats utan någon vidare uppmärksamhet. Sedan kom det upp en skylt men den försvann efter några år.
Efter en tid startade Uddevalla-Postens dåvarande chefredaktör Pär Allvin en kampanj för att det åter skulle komma upp en skylt. Han skrev i tidningen varje vecka och argumenterade för en ny skylt. Till sist bar det frukt och sedan dess har den här skylten funnits intill Olympiaeken.

Guldmedaljören Knut Fridell var född 1908 och avled 1992.//

2 kommentarer:

  1. hej, skoj att någon skriver om uddevalla,KnutFridell är min farbror,själv heter jag göte fridell, och bor i göteborg sedan många år.VÄLDIGT UPPSKATTAT AV MIG. TACK

    SvaraRadera
  2. Hej! jag heter Martin Löwendahl och Knut Fridell var min farfars bror. Alltid roligt att läsa om Knut, jag har fått många historier berättade för mig om honom. Hade också förmånen att få träffa honom när jag var en liten grabb på runt 12-13 år. Vill gärna passa på att ta död på myten om att det var Adolf Hitler som överlämnade eken till Knut. Adolf Hitler gjorde bort sig första dagen på spelen genom att gratulera tyska guldmedaljörer, fick en utskällning av IOK:s ordförande och valde därefter att inte gratulera någon medaljör. Han agerade aldrig varken som prisutdelare eller ekutdelare.

    SvaraRadera