2007-09-09

Knut Fridell olympiskt guld 1936 i Berlin


Mycket riktigt var det Knut Fridell från Uddevalla som tog olympiskt guld i brottningens fria stil i Olympiska spelen i Berlin 1936.

Sverige tog sex guldmedaljer i Berlinolympiaden varav tre i brottning. De två andra var Axel Cadier och Rudolf Svedberg.

Knut Fridell blev den förste guldmedaljören för Sverige och självaste prins Gustaf Adolf hyllade honom på plats. Knut vann i lätt tungvikt före August Neo från Estland. Trea och bronsmedaljör blev tysken Rudolf Siebert.

När jag i dag mycket hastigt besökte Olympiastadion fick jag höra att Jesse Owens får en gata, Jesse Owensstrasse, uppkallad efter sig alldeles i närheten av stadion. Någon Knut Fridellstrasse kunde jag emellertid inte upptäcka.

Olympiastadion ligger 12 meter under markytan vilket innebär att när man kommer in på arenan befinner man sig högt upp på läktaren.

Som Åke påpekar tävlade inte Knut Fridell för en Uddevallaklubb då han vann sin guldmedalj. Nej, han tävlade för BK Orion i Karlstad.

Ur Adolf Hitlers hand fick alla guldmedaljörer mottaga en ekplanta här på Olympiastadion. Fridells ekplanta sattes först ner i jorden i Karlstad, men strax därefter flyttade Fridell hem till Uddevalla och tog ekplantan med sig.

Den planterades i Sörkälleparken där den växte fram till 1948. Då flyttades den efter en opinionsbildning till den ganska nya (1940) Idrottshallen vid Göteborgsvägen. Man ansåg att den hörde bättre hemma där och det får man väl hålla med om.

Här på bilden ser vi eken vid det hitre hörnet av Idrottshallen. I dag har den växt till sig till majestätisk storlek.

I dag finns tre olympiaekar kvar i Sverige. De andra två står i Norrköping och Västervik.//

3 kommentarer:

  1. Hej

    Var mycket kul att se denna sida.
    Det är min farfars bror som är Knut Fridell.

    Min farfar var själv brottare och arbetade i idrottshallen i Uddevalla,där min far är uppvuxen bla.

    Hälsn. Katarina Fridell

    SvaraRadera
  2. Haha...det var trevligt att läsa! Knut Fridell är också min farfars bror! Min farfar var Kalle Fridell och jag hade förmånen att som 12-åring få träffa Knut vid ett tillfälle när han hälsade på hos mina föräldrar.

    Hälsningar Martin Löwendahl (fd Fridell)

    SvaraRadera
  3. Tack för en trevlig bloggsida!

    Lite om de olympiska ekarna (hoppas nu att allt stämmer)

    Eken i Västervik står utanför WKK (kanotklubbens lokaler) och eken i Norrköping finns att beskåda i folkparken (vid volleybollplanen). Axel Cadiers planta blev kvar hos tullmyndigheten och vissnade. Rudolf Svedberg ek fanns att beskåda fram till 1978 i Sundsvalls idrottspark (finns en minnesskylt där eken stod). Torsten Ullmans ek planterades i Småland (Rämmen) men överlevde inte.

    SvaraRadera