2007-09-27

Mittemot GG


Mitt emot GG, dvs Guldsmedsgården, det bland ungdomar så populära utestället vid Kungsgatan har det öppnats ett nytt snabbmatställe med det fyndiga namnet "Mittemot GG".
Jag skrattade gått åt skylten då jag gick hem i går kväll. Jag har ju vid åtskilliga nattliga promenader längs Kungsgatan kunnat studera nattlivet utanför GG. Och det är säkerligen en god affär att erbjuda det här alternativet för de köande ungdomarna. Det blir en hård konkurrent till korvlådan från Calles korv som annars brukar stå där.
I sammanhanget kan jag inte låta bli att småle åt en episod för flera år sedan. Restaurang Guldsmedsgården var tämligen nyöppnad och Restaurang Gammelgården, känd för sin goda husmanskost, fanns fortfarande på Södra Hamngatan.
Jag skulle bjuda döttrarna på lunch en dag och de föreslog GG. Sagt och gjort! På överenskommet klockslag infann jag mig på Gammelgården medan döttrarna satt och väntade på Guldsmedsgården! Tablå!//

2 kommentarer:

  1. apropå Gammelgården...
    Jag känner en som (för många år sedan) brukade inta sin lunch på Gammelgården. En dag fick han för sig att han skulle gå till restaurang Havet i stället. Där beställde han en "Gammelgårdens special"! Vilket givetvis inte fanns på menyn där. Tablå för honom! Vanans makt hade tagit överhanden. I fortsättningen höll han sig till Gammelgården för säkerhets skull.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att GG ska byta namn till "Mittemot Mittemot GG"

    SvaraRadera