2007-11-21

Kurt Olsson - "till vänster om P1"


I dag har jag umgåtts med Kurt Olsson en god stund. Och hur njuter den pensionerade kyrkoherden av tillvaron? Ja, den som känner Kurt förstår att det är full rulle. Han arbetar för närvarande halvtid i Uddevalla församling. Nu hörs han i etern också på morgnarna måndag - torsdag varje vecka. Det är i Radio Bohuslän, som ligger "till vänster om P1" (88,7) enligt Kurt. Där har han varje morgon en gäst som han samtalar med.

Och i morgon bitti, dvs torsdag, kommer han och jag att höras i etern. Vi samtalar om diverse saker, men framförallt sådant med Uddevallaanknytning.
Vi är uppväxta i samma stadsdel, han på Regementsvägen och jag på Hallavägen, så vi har känt varandra hela livet. Kurt är några år äldre än jag och det var mest hans bröder Lars och Uno som jag "lekte" med.
Sedermera blev vi båda militärer. Kurt omskolade sig till polis och var det 13 år och 1980 bestämde han sig för att bli präst.
Senare kom vi på nytt att bli kolleger på I 17. Han som regementspastor och jag som chef för regementets idrottspluton. Hans livserfarenhet, framförallt som polis, gjorde att han kunde ta de svåra samtalen med värnpliktiga som hade det jobbigt. I den rollen var han suverän.
Nyligen har vi träffats vid två begravningar där Kurt har varit officiant. I båda fallen var minnesstunden efter begravningen på officersmässen på I 17 (som alltså 15 år efter regementets nedläggning fortfarande är intakt).


Här ses han livligt diskutera med Berndt Ericsson om hur många kyrkor vi skall ha i Uddevalla. Ericsson hade samma dag en insändare i Bohusläningen där han tyckte att Uddevalla församling skulle sälja några av sina kyrkor och bara behålla två. Vad de båda herrarna sa till varandra vet jag inte men att döma av deras kroppsspråk var diskussionen livlig.

Efter att vi hade spelat in morgondagens radioprogram ägnade vi en stund åt att prata minnen och det blev riktigt trevligt. Radio Bohusläns studio ligger vid Trädgårdsgatan och utanför studiofönstret passerade idel kända Uddevallabor som inspirerade vårt samtal. Det blev en hel del polisminnen från Kurts sida.

Men vi tyckte båda att vi borde träffas igen och fortsätta samtalet. Med detta sagt slängde sig Kurt på sin cykel och begav sig de sex kilometrarna mot hemmet på Nöthult där nästa aktivitet väntade kl 18.//

5 kommentarer:

  1. Kurt Olsson är verkligen en unik människan. Hans resa i arbetslivet borde vara upplägg till en roman!
    -loa

    SvaraRadera
  2. Total skön man! Han vigde min far och det gjorde han med storm! Bröllop är väl inte de roligaste man kan gå på men med Kurt som präst så rocka han allt!!! Han vill jag ha som ska viga mig...=)

    SvaraRadera
  3. kan bara instämma, han är bekannt med min pappa och jag träffat honom några ggr, men han är riktigt schysst

    SvaraRadera
  4. Hur kan man nå Kurt Olsson på telefon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hittar honom på hitta.se Sök på Kurt Olsson Skäleryr. Både fast och mobilt abonnemang.

      Radera