2007-12-27

Den lilla och den stora världen

I dag har det varit en sådan där intensiv dag. Jag har ju ambitionen att skriva något på Uddevallabloggen varje dag men i kväll var jag ganska utpumpad efter en dags flyttbestyr. Jag har burit och släpat möbler hela dagen och kroppen är sliten. Man är inte tjugo år längre och jag bävar för morgondagen då träningsvärken sätter in.

Nåväl, det är ju ändå ett litet bekymmer. Efter en hel dag utan att ha följt med på nyheterna fick jag i kväll höra att Benazir Bhutto mördats. Vi lever ju alltmer i en globaliserad värld och nyheterna sprids blixtsnabbt. Den här nyheten fick jag dock höra av min äldsta dotter som befinner sig i Kairo. Vi pratar nästan dagligen med varandra via datorn (helt gratis - fantastiskt!).
Samtidigt som man blir överraskad då något sådant här händer var det ändå ganska väntat. Jag tänker på det förra attentatet i Karachi då hon klarade sig som genom ett under. En man med en nio månaders baby i famnen gick fram till henne och i sista stund drog Bhuttos säkerhetsvakter undan henne. Mannen hade apterat sprängladdningar runt det lilla barnets kropp och lyckades ta sig nästan ända fram till Benazir Bhutto. Han sprängde sig själv, sitt barn och 150 andra människor i luften.
Ändå fortsätter Benazir sin valkampanj och är mycket medveten om att hon kan dö vilken dag som helst. Och i dag har det alltså hänt!

Och vad händer nu i kärnvapenmakten Pakistan? Den 8 januari skall man eller skulle man gå till val i landet. Inom de närmsta dagarna får vi veta om valet blir av.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar