2007-12-08

Semestern slut


Nu har jag haft semester i två veckor och gått hemma och skrotat. Gått hemma var ordet. Fy, vilket dåligt väder det varit. Första dagen med uppehåll var i tisdags då jag tog en hyfsat lång promenad i de södra och östra stadsdelarna. Kameran var med som vanligt.
I Sörkälleparken var den här damen vackert klädd i rimfrost.
Sörkällan betyder ju södra källan och det fanns verkligen skäl att att kalla parken just Sörkälleparken. Sörkällan var en urgammal vattenkälla men den användes flitigt. Uddevallas första tidning började ges ut i augusti 1826 och i det tredje numret fanns det en insändare med budskapet: "Använd Bäveåns vatten i stället för Sörkällan".
Bäveåns vatten var fortfarande hyfsat rent men när garverier och färgerier startat sin verksamhet fanns det anledning att omvärdera vattnet.
1854 byggdes därför Uddevallas första vattenledning i trärör från Sörkällan längs Södra vägen in till Södra Hamngatan. Den var i bruk fram till 1874 då en ny vattenledning av gjutjärnsrör byggts "från de rika Samnerödskällorna".
Sörkälleparken tillkom 1931 och nu måste jag erkänna att jag inte vet vilken konstnär som står bakom kvinnan på bilden. Jag trodde att det var den finske konstären Matti Haupt men jag kunde inte hitta någon uppgift om det på sockeln. Fast då jag jämför denna skulpturen med Haupts "Flicka med flätor" i Margretegärdeparken så tycker jag nog att vissa detaljer är väldigt lika så jag håller nog ändå en peng på Haupt.
Om någon av Uddevallabloggens läsare kan reda ut detta vore jag tacksam.
Idag var det förresten fint väder igen. Så fint att den här "flygande holländaren" flög fram och tillbaka över centrum.
På måndag är det arbetsdag igen.//

2 kommentarer:

  1. "I dammen står sedan 1940-talet en bronsstaty, Vadande flicka, skulptör Matti Haupt. Den donerades av Gustaf Thordén."

    Står att läsa i boken Uddevallas Gröna Rum skriven av Agneta Ericsson.
    Simone

    SvaraRadera
  2. Tack Simone! Jag var ju med i det projektet och borde kommit ihåg det.

    SvaraRadera