2008-01-01

2007 - en tillbakablick

Jag vet inte om 2007 var ett mer händelserikt år än andra men jag skall försöka återge en del av de händelser som i vart fall jag kommer ihåg. Till min hjälp har jag Uddevallabloggen som jag påbörjade i april månad. Och den tillkom i all hast och i stundens ingivelse. Jag hade redan en frågespalt på Uddevalla Hembygdsförenings hemsida där jag svarat på några få frågor. Jag har dock fått alla möjliga och omöjliga frågor via mejl och har svarat efterhand. När jag nu upptäckte att jag på ett enkelt sätt kan lägga ut svaren och låta dem ligga kvar där trodde jag att jag skulle slippa dubbelarbete. Det händer visserligen att jag får frågor i ämnen som jag redan svarat på men jag får oändligt många nya också.

Och trots att jag varit ganska flitig så har frågelistan växt och i skrivande stund tror jag att jag har ett 30-tal frågor som jag ännu inte hunnit att ta itu med. Jag kan bara beklaga detta och betar av frågorna allt eftersom.

Nu inleds också en intensiv period för mig då jag skall sätta mig in i nya frågor vad gäller uppdraget som förvaltande direktör på Gustafsberg. Jag har dock inga planer på att lägga ner Uddevallabloggen men jag kanske måste dra ner på tempot. Vi får se!

Så då till 2007:

1 maj gick jag med i det stora demonstrationståget för Uddevalla sjukhus. Hur många tusen vi var vet jag inte men när täten på tåget nådde Kungstorget var kön fortfarande kvar i närheten av sjukhuset. Det var en demonstration som i vart fall politikern Peter Spjuth (v) inte lät sig påverkas av. Det sa han helt frankt inför en månghövdad publik inför beslutet om NU-sjukvården i november.


8 juni fyllde Uddevalla Energi 150 år. Jubileet pågick för övrigt under hela året med ett flertal programpunkter. En för mig minnesvärd och smått surrealistisk kväll var jubileumsmiddagen inne i Brattåsberget. Kvällen avslutades med uppträdande och dans till Galenskaparna. Högklassig underhållning var ordet!

14 juni lämnade den under många år så populära Grålletraktorn definitivt Bohusläns museum. Den finns nu på Västergötlands museum.

25-27 juni var Uddevalla startplatsen för Nordisk seglats. Då fick vi se många "riktiga" segelskutor i hamnen.

3 juli var jag närvarande på fyren Pater Noster lyftes tillbaka till sitt fundament på Hamneskär utanför Marstrand. Därmed var ett av de största projekten som Bohusläns museum varit inblandat i lyckligen slutfört.

4 juli lade tidningen Bohusläningen ut en länk på sin nätupplaga vilket ökade antalet besök på Uddevallabloggen dramatiskt. Många har berättat att de hittat till Uddevallabloggen just där. En del har trott att jag har betalt av Bohusläningen men det har jag alltså INTE.

9 juli kom ostindiefararen Götheborg till Uddevalla. Det blev några dagar med tusentals besökare som var ombord på skeppet som ju som alla vet har seglat fram och tillbaka till Kina.

2 augusti var jag på Brändö utanför Helsingfors och besökte den polska ambassaden som byggdes en gång i tiden som rederikontor för Thordén lines. Thordén flytttade som bekant tillbaka till Uddevalla och byggde ett likadant, men i en större skala, vid Strömstadsvägen.

19 augusti fyllde södra Bohusbanan 100 år. Inte mindre än fem veterantåg körde mellan Uddevalla och Göteborg tur och retur.

23 augusti återförenades jag med några av mina kamrater från första klass på Östra skolan. Vi hade intre träffats på över femtio år.

25-26 augusti genomfördes badortsdagar på Gustafsberg. Ett arrangemang med många aktörer. Bohusläns museum, Gustafsbergsstiftelsen och Studio 32 var några. Arrangemanget återkommer med stor sannolikhet 2008.

6-10 september var Bohusläns museums personal på resa till Berlin. Det var första gången jag besökte Berlin och det var oändligt många intryck man fick. Inte minst det vansinniga i att föra krig. Den tidigare delade staden Berlin bär fortfarande spår från andra världskrigets och kalla krigets dagar.

23 september var producenten och programledaren Per Dahlberg för den populära TV-serien Svenska slag i Uddevalla och guidade oss på Skansberget.

12 oktober upptäckte jag att Västra Götalandsregionen hade censurerat Uddevallabloggen och några som jag länkat till.

21 oktober gick Ljungskile SK upp i Allsvenskan i fotboll.

15 november fick vi veta att IKEA skall etablera sig i Uddevalla. Stort klang och jubel!

27 november beslutade NU-sjukvårdens styrelse om framtiden för NÄL och Uddevalla sjukhus. Som väntat drog NÄL det längsta strået och akuten vid Uddevalla sjukhus läggs ned. (Visserligen påstår en del att den skall vara kvar men då menar man den nattöppna jourcentral som planeras).

12 december valde Uddevalla kommunfullmäktige undertecknad som ny förvaltande direktör för Gustafsbergsstiftelsen efter framlidne Jan Fogelin. Det kom väldigt hastigt på för mig och det blev några intensiva dagar för att få till en lösning. Lösningen blev att jag jobbar kvar på Bohusläns museum 50 % och övrigt tid (100 % ? - jag har förstått att arbetsuppgifter inte saknas) för Gustafsbergsstiftelsen.

Slutligen vill jag nämna att 2007 var Linnéåret, dvs 300 år sedan Carl von Linné föddes. Detta skulle firas och ihågkommas på alla tänkbara sätt. Och jag måste säga att jag redan i våras var så trött på Linné att det stod mig upp i halsen. Tack och lov är nu Linnéåret slut!//

2 kommentarer:

  1. Hej Gunnar

    Jag och en majoriteti NU-styrelsen stod fast vid det inriktningsbeslut som RF fattat 2004. Jag undrar vad du har för särsklt intresse att speciellt peka ut mig? Jag står fortfarande för det beslut som jag medverkat till.
    Mvh
    Peter Spjuth
    vice ordf Nu-styrelsen

    SvaraRadera
  2. Hej Peter och tack för kommentaren!

    Det hedrade dig i alla fall att du kom till utfrågningen i Högskolecentrum i Uddevalla, det skall sägas.
    Jag har inget särskilt intresse av att peka ut dig. Det gjorde du snarare själv genom det intryck du gav mig där du satt och, som jag upplevde det, var helt ointresserad av vad andra tyckte. Regionfullmäktige hade fattat ett beslut och då skall det genomföras, kosta vad det kosta vill.
    Men NU-sjukvårdens styrelse har väl ändå möjlighet att besluta om HUR det skall verkställas? Om det inte är fallet, behöver vi då en NU-styrelse?

    SvaraRadera