2008-02-26

Bildgåta


Bohusläns museum behöver hjälp med att identifiera den här bilden. Jag kan för mitt liv inte räkna ut var bilden är tagen. Först tänkte jag att detta kan inte vara Uddevalla?
Men över annonstavlorna på väggen står det Hallmans bokhandel (den övre). På de nedre kan man ana att det står Bohusläningen till vänster, Kuriren i mitten och på den högra ser man alldeles tydligt att det står Bohus-Posten. Men vad är det för ett torn i bakgrunden och träväggen? Och tegelbyggnaden till höger? Jag visar bilden på Berättarafton i morgon. Kanske någon av er som läser Uddevallabloggen hinner identifiera den innan?//

3 kommentarer:

  1. Kan det vara Kungsgatan i Uddevalla, södra sidan mellan Drottninggatan och Västerlånggatan. "Torn-huset" har samma stil som Hallmans, tycker jag och byggnaden som skymtar till höger liknar Nyholms konditori (om det fanns då).

    SvaraRadera
  2. Hej Gunnar!

    Som jag sa till Dig på stan i dag så är bilden mycket riktigt från Kungsgatan. Planket är mellan Hallmans och Nyholms Konditori. Senare blev det skyltfönster på nedre delen av planekt och reaklam affischer på övre delen. Man se det tydligare på två bilder i Tage Berglunds Bok (del 1) sid. 54.
    Innanför planket fanns bland annat Barneviks Tryckeri innan det flyttades till Packhusgatan. Barnevik övertog ju Hallmans Tryckeri, därav belägenheten på Kungsgatan 6. Planket fanns åtminstonde kvar år 1968 eftersom Konsums parkering finns på den övre bilden) och denna cementkollos invigdes 1968.
    Hälsningar Åke

    SvaraRadera
  3. Vid första intrycket ser det ut som gamla Utsiktens bryggeri som låg i västra Uddevalla (vid Västerskolan)
    /Rogga

    SvaraRadera