2008-02-16

Skyltarna på Axel Lundqvists jernhandel


Martin Hultgren frågar om Lundqvists jernhandel:

"Anledningen att jag skriver är den att jag misstänker att under de vita plåtarna som sitter utmed husets fasad finns Lundqvists gamla affärsskyltar. Om jag inte minns fel var de gjorda i svart sten och de var ju gamla för det stod "Jernhandel" på dem. Om nu fastigheten ska rivas vore det ju trevligt om dessa kunde bevaras, t ex på Bohusläns museum eller på den nya fasaden. Saken borde ju undersökas i alla fall fast det kan ju vara så att skyltarna redan är avlägsnade".

Jag trodde precis som Martin att de fina svarta skyltarna med guldbokstäver var av sten, men nu är jag osäker. Det var inte lätt att hitta en gammal bild där man ser skyltarnas konstruktion. Den här bilden är det närmaste jag kan komma.

Det förefaller faktiskt som att skyltarna var av plåt från början och att dessa enbart numera är övermålade med vit färg. Titta noga på de båda bilderna och jämför. Man undrar i så fall varför de inte har rostat för de har ju suttit där i många år?

På den nedre bilden kan man se skyltarna som de en gång såg ut.//

1 kommentar:

  1. Nu finns det ett svar på frågan för nu syns nämligen de gamla skyltarna igen!

    De verkar vara gjorda i sten och i ganska så gott skick fortfarande.

    De måste absolut finnas kvar för eftervärlden antingen på museumet eller någon annan stans, kan inte du dra i några trådar och rädda dem Gunnar?

    /Christian

    SvaraRadera