2008-02-22

Stora översvämningsskador vid Bohusläns museum


I förra inlägget skrev jag om översvämningen när den stod som högst vid 18-tiden. Jag var på väg till museet för att låsa och slå till inbrottslarmet. Det gick nu inte, jag kunde inte komma i närheten.

Jag fick även höra att personal hade fått ge sig iväg hals över huvud då vattnet steg. Några hade hittat stövlar men till ingen nytta då vattnet var för djupt.

Vid 21-tiden begav jag mig dit igen och nu gick det att ta sig fram till byggnaden. Fortfarande var det dock stora vattenmassor i områdena på och runt Kampenhof.

Och vad värre var! Det hade uppstått stora hål i marken på flera ställen runt museibyggnaden. Ännu har inte vattnet sjunkit undan så att man kan se ordentligt men det är ingen tvekan om att det kommer att kosta mycket pengar att åtgärda skadorna.

Och den här gången tror jag inte att det räcker med den typen av "kosmetiska" åtgärder som vi tidigare tvingats till av brist på pengar.

Vattnet i hålen på dessa bilder står lika högt som det gör inne under museibyggnaden så det är väl först sedan pumparna fått bort det mesta av vattnet som det går att se hur stora hålen är. Det är liknande hål som dessa på en fyra-fem ställen på den norra sidan av byggnaden. I morgon får jag i dagsljus inspektera skadorna och antagligen måste det i första hand spärras av så att inte folk trillar ner i hålen.
När jag lämnade området pågick fortfarande bärgningen av de 25-talet bilar som blivit stående i vattenmassorna. Ett par bärgningsbilar var på plats och forslade bort dem.//

1 kommentar:

  1. Förfärligt!!
    Är detta någon form av Tsunami på våra breddgrader? Finns det försäkringspengar som täcker museets skador? Skall sådana här händelser bli vanliga måste väl museets personal förses med gummibåtar eller liknande.
    Vattnet stiger tydligen väldigt fort. När jag lämnade Uddevalla igår ca 10.30 verkade allt normalt.

    SvaraRadera