2008-03-31

Bengt Söderbergs sextett svenska mästare i jazz


Föreningen Classic Jazz ordnar årligen en riksomfattande tävling i just jazz. Den här gången hade Bengt Söderbers sextett först vunnit regionfinalen i Göteborg och gick därmed vidare till riksfinalen som gick i fredags ombord på färjan mellan mellan Göteborg och Kiel.

Bandets medlemmar kommer från Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Ljungskile. I bandet spelar förutom Bengt Söderberg själv, Hasse Karlsson, Karl-Erik Rydmark, Örjan Karlsson, Tomas Hansson och Attila Sassvari.

Bilder från fredagens evenemang har jag fått av Willy Martinsson, hängiven jazzdiggare och själv gammal musiker. Willy berättar att det var ett härligt tryck i lokalen då Bengt Söderbergs sextett spelade och följaktligen fick orkestern även ta emot publikens pris.

Då önskar i alla fall jag att snart få höra sextetten i Uddevalla.//

3 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att de kommer till Uddevalla!

    SvaraRadera
  2. De är kanon! Hörde dem senast på hotell Riverside i Uddevalla... ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej! Är det DU...DU, Hasse? Du som "för några år sedan" spelade in ett radioprogram ("En musicalisk resa i Sydamerika")tillsammans med Claes Hamrin och mig??? Jag tror mig känna igen Dig i bilden från Dizziplyn... Det vore kul att höra ifrån Dig efter alla dessa år och få veta lite om hur din din väg har slingrat sig genom musiklivet... Glada hälsningar från "the far past"/Marilyn.

    SvaraRadera