2008-03-04

Var låg CeWes kemiska tvätt & färgeri AB?

Jag får en fråga från Länsstyrelsen som undrar var Cewes kemtvätt låg? Jag borde komma på det själv men väljer att i stället fråga Uddevallabloggens läsare. Skriv en kommentar under detta inlägget eller mejla mig.

I sammanhanget kan jag berätta en lustig händelse. I september 2005 var museets personal i Prag på personalresa. Vi bodde på ett "båtell", dvs ett hotell ombord på en båt. När jag packade upp väskorna och skulle hänga upp några skjortor på de alldeles för få klädhängare som fanns där, upptäckte jag längst in i garderoben en klädhängare av trä. Det är den på bilden här.//

5 kommentarer:

  1. Cewes låg i Sagahuset, adress förmodligen S:t Mikaelsgatan, d.v.s. mot Aschebergsplatsen (oftast felaktigt benämnd Sagaplan). Denna platsangivelse gäller i alla fall för slutet av 1940-talet (1947). Det finns en annan kemtvätt där nu, eventuellt i samma lokaler. Från Södergatan till S:a Hamngatan fanns en pälsaffär (Ahlbins?), Egon Anderssons Frisersalong, Sag-biografen och i en stor del av hörnet fanns DEFA, gamla tiders Epa. I huset hade också den välkände, excentriske läkaren Holdo Fredriksson sin mottagning och bostad. Som många vet, så hade han även varit läkare på I 17. Han var vår husläkare och jag besökte honom sista gången, när jag skulle ha läkarintyg för körkort. Vår hustandläkare var den minst lika kände och excentriske Uno Holmér, men hans mottagning fanns ju vid Kungstorget, snett ovanför saluhallen, huset närmast kyrkan. Holmér hade sitt väntrum fullt med väggmontrar, vari han förvarade insekts-samlingen (eller del av den). Fredriksson hade gamla vapen och andra antikviteter i sitt mottagningsrum.
    Så var det med de´.

    SvaraRadera
  2. Får korrigera min kommentar något, ser jag. Saga-biografen skall det naturligtvis vara. Dessutom låg betoningen på tandläkare Holmers namn på o-et och inte e-et, som jag skrev. Pälsaffärens namn är rätt, men stavningen har jag inte kollat upp.

    SvaraRadera
  3. Adressen är S:t Mikelsgatan 2. Albins päls kom från Kungsgatan år 1940. Samma år startades DEFA av Persson. DEFA hade restaurant på andra våningen. I huset fanns också fram till 1939 CA Jönssons speceriaffär. Själva huset byggdes också på 1930-talet. Nuvarande Kemtvätt heter Tvätt-Centrum ( Håkan Lundmark). Sagabiografen startades år 1940. Andra affärer som legat på denna adress är: AVX Datorsystem, B M Elektronik (Björn Martinsson), Radiogaranti (Arne Andersson), Håkans Möbler (senare till Tureborgsvägen 1), L Johanssons Red.byrå (Lennart och Lars Johansson), Partyman, Rosie Design, Uddevalla Tandteknik, Sagafrisören (Gösta Bentsson och senare Ann och Sven Segervall), en hattaffär, Kronofogdemyndigheten och Game Heaven.

    SvaraRadera
  4. Mina svärföräldrar arbetade på CeWes i sin ungdom. Det är rätt att affären låg vid Saga-plan (det fanns även en i Trollhättan)men tvätteriet fanns på Kyrkogårdsgatan, i det tegelhus där järnvägen går in i tunneln. Tvätten kördes ut till affärerna av min svärfar i en Buick.
    Tror firmans ägae hette Stalfors.

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Det var ursprungligen 3 st familjer som ägde Cewes (Det sista s:et står för Stalfors. Min farmor och farfar var med och drev detta. Om jag inte minns fel så hade även ett ställe vid lotsarnas kålhage.

    Mvh Jakob S

    SvaraRadera