2008-03-17

Vinterchock (eller hur dum får man vara?)


(Gustafsberg i morse)

I går åkte vinterdäcken av bilen och följaktligen sommardäcken på. Nu skulle det inte bli mer snö denna vintern. Men man lär sig visst aldrig.

För tio år sedan invigdes Vitlycke museum den 4 april och kvällen innan var det barmark och vår i luften. Jag hade lagt på sommardäcken sedan en vecka tillbaka och hade sett på väderrapproten att det nog skulle bli snö. För säkerhets skull gick jag upp en timme tidigare än beräknat för att hinna lägga på vinterdäcken igen.

På morgonen hade snön vräkt ner och jag pulsade till garaget för att lägga på vinterdäcken. Men det var så mycket snö så att jag inte ens fick upp garageporten utan att först skotta fram den. Så småningom insåg jag att det skulle inte bli någon resa till Vitlycke och det blev överhuvudtaget ett stort manfall vid invigningen.

I går var det så här fint ute vid Stången och det blev en härlig stund i "vårsolen" och sedan vinterchocken i morse.

Det blev till att i all hast lägga på vinterdäcken igen. Och nu kommer jag att kolla väderutsikterna väldigt noga innan jag tar av dem.//

1 kommentar:

  1. 4e april 1998 minns jag som igår. Låg inne i lumpen i Skövde...det skulle var besöksdag för familj och vänner. Men under natten kom det ju så mkt snö i Skövde och västsverige och mina föräldrar inte kunde ta sig från Uddevalla till Skövde. Besöksdagen blev pannkaka med några få besökare och jag fick aldrig chansen att visa min familj hur jag hade det i Skövde :-(

    SvaraRadera