2008-05-24

Brandchef Eric Ström


Av en händelse fick jag se att den 24 maj 1997, dvs idag för exakt 11 år sedan, stod dödsannonsen över den legendariske brandchefen i Uddevalla Eric Ström i tidningen.
Han avled den 19 maj, 86 år gammal. Han personifierade verkligen brandkåren i Uddevalla. Han förtjänar verkligen att porträtteras men jag får nöja mig med lite av mina egna minnen av Ström.
Första gången jag fick med honom att göra var då jag som chef för regementets beredskapsstyrka fick rycka ut till en skogsbrand söder om Ljungskile. När vi närmade oss brandplatsen förstod jag att det här var något utöver det vanliga.
Jag anmälde mig för brandchefen som stod mitt i skogen och gav order. Och det var verkligen ordergivning. Ingen tvekan om vem som var chef.
Det brann friskt i grantopparna omkring oss men Ström lyckades på något sätt förmedla ett lugn så att vi metodiskt angrep branden på ena flanken.
Sedan Uddevalla Hembygdsförening hade bildats var Ström en av våra flitigaste berättare vid berättaraftnarna. Han var en mycket kunnig lokalhistoriker och han kände till allt och alla. Och han hade sina bestämda vanor.
Han anlände dagligen till Bohusläns museum för att äta lunch på restaurangen. Vi möttes då och då och pratade med varandra. Och han hade sitt stambord där han satt och intog sin lunch och var det bordet upptaget var han inte nöjd.
En episod som jag vill dela med mig hände i matkön en dag. Först i kön stod två damer som var livligt involverade i en diskussion om mode. Bakom dem stod Eric Ström och sedan jag.
De två damerna tycktes inte vilja röra sig en decimeter framåt längs disken utan fortsatte sitt pladder om mode, tycktes inte det minsta hungriga på mat. Jag såg en stigande irritation i Eric Ströms ansikte och efter en stund hade han retat upp sig till bristningsgränsen. Han var ju hungrig och fick stå och lyssna på detta pladder.
Till slut kunde han inte hålla sig utan utbrast med sin tordönstämma: "Apropå mode, jag skall tala om för damerna, att jag - jag har EN kostym, och den - den har varit modern TRE GÅNGER!"
Behöver jag säga att damerna hukade inför denna auktoritet och släppte genast före både Eric Ström och mig i kön.//

4 kommentarer:

  1. Eric Ström var precis som du skrev en fantastisk människa. Jag kom i kontakt med honom vid ett flertal tillfällen. Men speciellt en gång: Som yngling passerade jag Uddevalla Teater när den stod i lågor. Tillsammans med tre jämnåriga försågs vi med en slang och med distinkt order från brandchefen att spruta just i "det" fönstret och ingen annan stans intill ny order gavs.
    Fyra timmar stod vi där och fick sedan åka upp till brandstationen och tvätta av oss den värsta smutsen. Brandchef Ström höll ett litet tal där han harangerade oss för vår insats, trots att teatern inte gick att rädda. Vi fick stå uppställda på linje.
    Någon vecka senare kom en postanvisning från Uddevalla stad med belopp stort kronor 40:- och med texten "behjälplig vid eldsläckning av Uddevalla Teater". 40:- var ett jättebelopp för en ung gosse när det begav sig! Den talongen finns kvar i mina gömmor.
    -loa

    SvaraRadera
  2. Du vet väl att ´teaterbranden filmades? Det var en taxichaufför från Göteborg som hade en körning till Uddevalla. Han hade en nyinköpt filmkamera så han stannade och filmade. Han lär ha tömt fotoaffärerna förråd av film under dagen.
    Ström skickade sedan filmerna till USA för att få dem sammanfogade till en film. "Teaterbranden" finns nu på video bl a på museet och hos Uddevalla Hembygdsförening.
    Ström gjorde även ett oförglömligt radioprogram om branden. Det sändes i SR Väst.

    SvaraRadera
  3. Den filmen hade jag ingen aning om. Kanske man kan få en specialvisning vid nästa besök på museet?

    SvaraRadera
  4. Om du säger till i förväg så skall jag se till att det kan ordnas.

    SvaraRadera