2008-09-01

Arbetena på Skolgatan går vidare


Arbetet med att byta vatten- och avloppsledningar i Skolgatan går vidare. Man har nu hunnit två tredjedels väg. Det betyder att vi åter kan komma in med bilen i vårt garage på Skolgatan 8, men nu nerifrån istället.
Och vilken smäcklera det är nere i backen. Visserligen såg jag den mest fantastiska blålera då Polishuset byggdes men att det uppe i Skolgatebacken också skulle finnas så mycket lera trodde jag inte.
Enligt hörsägen skall gatan asfalteras i höst för att till våren förses med smågatsten ("knott") precis som förut. Och då lägger man gatstenen uppe på asfalten?//

2 kommentarer:

  1. Huset i mitten på bilden måste vara det som mina morföräldrar Hilma och Hartvig bodde i. De flyttade dit 1902. Sex barn växte upp där och mormor bodde nog kvar i lägenheten högst upp till höger i över 70 år.
    Mina minnen från huset är många ex, den läskiga stora vinden, den lilla balkongen mot innergården med plåtgolvet som blev så hett när solen sken, tamburen mot ingången från gatan, genomgången i staketet till tennisbanorna där jag tillbringade mycket tid. Längst ned i backen efter järnvägen fanns en liten affär ( Fru Hanssons?) där jag fick köpa stora pepparkakshjärtan.
    Jag tycker att det är jättekul att huset finns kvar och att det verkar vara i god kondition. Det är roligt att följa händelserna på Skolgatan för en f.d. Uddevallabo!

    SvaraRadera
  2. Huset är Skolgatan 13/Västra Kråkhagen 6

    Lagfarna ägare
    1904 AG Svensson, köp av JA Zetterqvist
    1918 Predikanten Oscar Theodor Lantz
    1952 Dödsboet efter OT Lantz
    1952 Göte Lantz, arvsskifte
    1965 Lars Nordström
    1965 Gunnar Larsson
    1973 Bengt-Olof Johansson (Trademan), som fortfarande äger. Hade sin bilradioaffär här i källarvåningen innan han byggde på Källdal

    SvaraRadera