2008-10-24

Bohusläns regemente i tält


Från olika håll har jag fått frågor om regementet. Och när jag fick se de här bilderna vaknade minnena till liv. De är från tidigt 50-tal men skulle mycket väl, bortsett från uniformerna, kunna vara från nutid. Det antar jag i alla fall, jag har ju varit borta från den miljön i 17 år nu.

Jag minns när man ändrade inrycknings- och utryckningstiderna för att de skulle passa det civila skolsystemet. Det innebar att majoritetet av de nyinryckta ryckte in i mitten av oktober, dvs ungefär vid den här tiden.

Tänk er själva, att ligga på skjutbanan och få den första skjututbildningen när kylan och regnet har kommit. För att inte tala om de första övningarna i tältslagning. Bara att hitta en bra tältplats i mörker och kanske lite snö på marken kan vara vanskligt.

När man väl fått rest tältet var det dags att täcka tältbottnen med halm. Det var sällan man hörde talas om någon som inte tålde att ligga i halmen på den tiden. Senare kom särskilda tältmattor men jag tyckte nog att det blev varmare i tälten med halmen.

Och så gällde det att hitta ett lagom torrt, dvs dött, träd att såga och hugga ved av. Ofta blev det istället att beväringarna högg ned något levande träd och så blev det heller ingen bra värme under natten.

Senare köpte inköpsavdelningen in färdighuggen ved och den oftast bra.

Och så var det det här med eldpost. Man turades om, ofta i entimmespass, att vara eldpost. Och då måste man hålla sig vaken. Att somna som eldpost var en dödssynd! Det hände förstås ibland i alla fall och man märkte det genom att temperaturen i tältet sjönk så att man till slut låg och
huttrade. Gissa om den skyldige fick veta att han levde.

Varje kompani hade en egen kokgrupp, som stod för mathållningen. Och här finns det oändliga historier om matens beskaffenhet.

Själv minns jag när jag som chef för 2 skyttekompaniet vid Bohus bataljon genomförde en repövning med slutövning i norra Halland.

Kokgruppen var en katastrof. Ingen av dem var utbildad utan jag fick kommendera skyttesoldater till tjänstgöring i gruppen. Jag frågade då jag hade kompaniet uppställt om det fanns någon med erfarenhet från storkök, men utan resultat. Jag minns när de första gången skulle ångkoka potatis. Utan att fundera något närmare öppnade de potatissäckarna och hällde dem med jord och allt i de stora kärlen. Hela slutövningen blev mer eller mindre en pina pga av "mathållningen".

Vi ryckte fram på Store mosse i närheten av sjön Lygnern och gjorde ett sista anfall. När vi låg på marken då övningen avbrutits småpratade jag med repgubbarna intill mig. Jag frågade den närmaste vad han skulle göra efter utryckningen? - "Åka till New York", blev svaret. - "Vad spännande", tyckte jag. - "Vad skall du göra där?" - "Utbilda restaurangkockar"!

Karln var kock och restaurangchef! Då jag något förvånad frågade honom varför i fridens namn han inte hade anmält sig då vi behövde kockar till kokgruppen, svarade han att han inte ville hålla på med mat under sin repövning. Gissa om jag var sur på honom.

Men jag tog min hämnd. Efter övningen så skulle vi fastställa soldaternas krigsplaceringar och givetvis placerade jag honom som kokgruppchef.

Men, det blev nog ändå han som vann till slut, för sedan tog Försvarsmaktens pengar slut och några nya krigsförbandsövningar med det kompaniet blev det inte. //

3 kommentarer:

  1. Gunnar, Gunnar, det är FULT att hämnas!

    SvaraRadera
  2. Antagligen kände jag redan då på mig att det inte skulle finnas några pengar till repövningar så jag kunde kosta på mig hämnden. Men, OM det skulle bli riktigt krig är jag övertygad om att alla, inklusive kocken själv skulle hålla med om det riktiga i beslutet. För vem vill kriga förutan mat?

    SvaraRadera
  3. Magnus Billestedt2011-07-09 11:48

    Utan Trossen så stannar kompaniet
    Som undertecknad så tillhörde jag Trossen på A9 och har själv upplevt nöjda soldater och befäl ! Till och med befäl från andra kompanier som kommit till oss för att få riktig mat. Av kokgruppens alla kockar var det bara 1 som ej var utbildad kock i det civila och jag som var bagare fast kock i grunden

    SvaraRadera