2008-11-28

Bastiongatan eller Bastionsgatan?


Andreas C skriver:
"Heter det Bastiongatan eller Bastionsgatan? I Bohusläningen förekommer båda stavningarna."
Det heter Bastiongatan, således utan s. Men det är väl så att det är lätt att "slänga med" ett s i gatunamnet, särskilt i talspråk.
I dagens Bohusläningen förekommer faktiskt båda stavningarna i samma artikel. Det är artikeln om rånet mot Statoilmacken där Karin Gistedt i texten skriver den riktiga stavningen Bastiongatan medan det under bilden står Bastionsgatan.
Vill man kolla stavningen kan man söka i Postnummerkatalogenhttp://www.posten.se/ eller i kartorna i Eniro eller Hitta. Söker man på Bastionsgatan i Postnummerkatalogen eller Eniro får man ingen träff, men Hitta tillåter felstavningen men när resultatet kommer upp är det med den rätta stavningen.
Och varför heter den då Bastiongatan? Ja, det beror förstås på att den går runt bastionen på Skansberget. //

6 kommentarer:

  1. Tror aldrig jag har hört någon kalla den Bastiongatan?

    Den borde lika gärna kunna heta Bastionsgatan?

    Analogt med Hovhultsvägen, Regementsvägen, Kurödsvägen med flera.

    Även om det bara finns EN av det gatan är döpt efter, som i ovanstående exempel.

    Alltså en gata/väg som går till/förbi/runt ett område?

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om: Bansgatan, Barksvägen, Blekesvägen, Blomsgatan, Bokesvägen, Bragesvägen, Brattsgatan, Dykaresvägen, Fjällsvägen, Florasgatan, Fyrmästaresgatan, Fågelsgatan, Hallasvägen, Hantverkaresgatan, Hattmakaresgatan, Hedesgatan, etc etc

    SvaraRadera
  3. De flesta av dina exempel går ju inte att avleda på det sättet??

    Bara löjliga exempel imo!

    SvaraRadera
  4. Kan så vara men allt är inte logiskt. Det är väl i så fall Bastiongatan ett exempel på. Möjligen har jag varit mer observant på det namnet än andra för jag både säger och skriver Bastiongatan(se mina inlägg på bloggen).
    Ett annat ord, med genitiv-s, som min fru och jag tvistar om är stavningen av 1) brukshundsklubb eller 2) brukshundklubb? Vilken stavning är den rätta, Roland?

    SvaraRadera
  5. Vi lägger ofta felaktigt in ett "s" bara för att det är enklare att uttala vissa ord. På något sätt är det lättare att säga "Kurödsvägen" istället för "Kurödvägen" även om ordet blir längre.
    "Fotbollsboken" är lättare att säga än "Fotbollboken" som det nog ska vara. "Fotbollspelare" är väl egentligen en pelare av fotbollar?
    Eller heter det "Fotbollpelare "?
    "Fotbollspelare" är ju en som spelar fotboll. Just detta ordet är lite knepigt tycker jag.
    Finns många fler exempel.
    Jan

    SvaraRadera
  6. De tre gatorna jag nämnde i mitt första inlägg stavas alltså med S vill jag påpeka.

    Att Bastion kan bli Bastions har jag betydligt lättare att tänka mig än att Blomgatan blir Blomsgatan!

    Samma sak med Dykare/Dykares(?), Fågel/Fågels(?) osv..

    Jag har svårt att förstå VAD i mitt inlägg som störde så mycket att du kände dig nödgad att komma med så dåliga exempel som du gjorde?

    Du är så klart mycket bättre på svenska än vad jag är så du vet ju naturligtvis att det heter "brukshundklubb"!

    Det hindrar ju inte att många säger brukshundsklubb i och för sig?

    SvaraRadera