2008-11-11

Martin löste bildgåtan


Signaturen Martin hade rätt om bilden i bildgåtan. Men det tog en stund för mig att lura ut att det var så. Så här skrev Martin i kommentarerna:

"Jag tror på ett hörnhus i korsningen Södergatan-Göteborgsvägen i kvarteret Dagson".

Det tog mig en bra stund att klura ut att han hade rätt. Jan Aronsson som skickade mig bilden kunde meddela att det står Packhusgatan på gatuskylten på husväggen till höger om den vänstra markisen. Det är alltså Packhusgatan (numera Göteborgsvägen) till vänster och Södergatan till höger. Innan Västerbron byggdes gick Packhusgatan ända fram till kajen vid Södra Hamngatan. Alldeles i bildens högra kant anar vi en av de klassiska gaslyktorna och dessa fanns inte långt ut på Söder utan ganska nära centrum.

Genom att leta i mitt omfattande bildarkiv kunde jag hitta ett par bilder som vid en jämförelse bekräftar detta.

Husets första våning är på den här färgbilden från början av 1940-talet reveterad. På bilden ser vi ett brandskåp på väggen och vi ser även något liknande på den första bilden.

Och på den nedre bilden ser vi hörnet som det ser ut i dag. Södergatan kommer ut mot Göteborgsvägen. //

6 kommentarer:

  1. Stämmer nog bra eftersom längst till vänster på mitt kort ser man även huset med det sneda taket

    Jan

    SvaraRadera
  2. Jag måste vara en riktig nörd för såna här foton från förr/nu som man kan matcha finner jag vara ytterligt intressanta!
    Gärna från Uddevalla då och kommer jag ihåg dem från min uppväxt under 70-80-tal så är det än bättre!

    Tack för alla dina fina kort i "Bonnuslingen" Jan!
    Och för de på Tradera!

    SvaraRadera
  3. Nog var Uddevalla betydligt charmigare förr! /Anders

    SvaraRadera
  4. Nej men oj så pinsamt att jag försummade detta! Naturligtvis kände både jag och storasyster igen huset! På övervåningen i detta hus fanns ju under åtskilliga år Mattssons Skrädderi. Hade jag haft en scanner hade jag kunnat visa fler bilder från andra epoker.

    Både systern och jag har förstås åtskilliga minnen från detta hus efter alla besök hos fadern och farbröderna i skrädderiet, systern minns t ex barnkrubban på bottenvåningen, men detta återkommer jag till på min egen blogg.

    SvaraRadera
  5. Vid det här laget vet du Gunnar att kartor och lokalsinne inte finns i min hjärna... vad finns i detta hörne idag? Jag blir inte klok på detta;-)

    SvaraRadera