2008-11-21

Trafiklekskolan på Walkeskroken


Tommy Jensen skriver:

"Hej Gunnar!
Som Uddevallare i exil är det med stort nöje jag följer rapporteringen på bloggen. Jag har en fråga som på sätt och vis är relaterad till de senaste dagarnas diskussion kring trafiksäkerheten vid övergångsställen.

Det var nämligen så att jag som barn, jag skulle gissa att det var runt -75, ofta besökte ett ställe som vi kallade för "trafikskolan" och som var beläget vid Walkesborg, närmare bestämt på den yta som fanns mellan Bowlinghallen och Walkeskroken. Vi hade oerhört roligt där vill jag minnas, med trampbilar, bensinpump, ljussignaler och ett gammalt lok med tillhörande järvägsövergång.

Det revs tyvärr. Jag undrar helt enkelt om du har någon kunskap om detta ställe? Hur länge det fanns? Varför det revs? O s v.

MVH
Tommy Jensen"

Det finns en filmsnutt från trafiklekskolan på Walkeskroken, men några stillbilder har jag inte. Så därför frågade jag Jan Aronsson om han hade någon bild och som vanligt gjorde han mig inte besviken.
Jan har skannat den övre bilden från en reklamalmanacka från ICA 1976. Det är mars månads bild och det är Jans son Peter Aronsson (då sju år) som sitter på hästen vid övergångsstället. Och det är hans kompis Peter Simonsson som är polisen.

Om någon av Uddevallabloggens läsare känner igen någon av de andra barnen så tipsa om det.

Trafiklekskolan var en gåva från 10-årsjubilerande Lions i Uddevalla. Den byggdes på hösten 1964 och som vi förstår av Jan Aronssons bild så fanns den fortfarande 1976. Jag har inte lyckats hitta uppgifter om när den revs, men man kan ju gissa att byggnader och fordon inte underhölls och tidens tand bryter ju ner allt som inte underhålls så det är nog förklaringen.

Ungefär mitt i bilden låg trafiklekskolan. //

10 kommentarer:

  1. Ahh.. ljuva nostalgi:)

    Har aldrig "gått" där officiellt men vi brukade leka där ibland, efter skoltid så att säga, kommer jag ihåg.

    Är årsbarn med skolan så det bör ha varit under första halvan av 70-talet man var där.

    SvaraRadera
  2. Alla har inte lagts ner tydligen!

    http://www.taby.se/templates/TswComplexPage.aspx?id=10034

    och

    http://www.taby.se/upload/Parker/Lekplatser/Trafiklekplatsen/Broschyr_webb.pdf

    Mer nostalgi: http://mo-ped.se
    /bike/um58b1.htm

    Kanske något att återuppta med tanke på dagens trafiksituation, nollvision med mera?

    SvaraRadera
  3. Jag minns att vi var där med skolan i lågstadiet. Ev även lekskolan. Minns också kvinnliga frivilliga i uniform... men jag har glömt vad kåren hette?

    SvaraRadera
  4. Lotta K: Lottakåren (Lotta K) kanske.

    SvaraRadera
  5. Hahaha, tror inte det. (Även om jag hade min mormors lottauniformsklänning, lite omsydd, till vardags när jag var yngre. Snygg, tyckte jag.)

    Bilkårister? Mörkt blå uniformer.

    SvaraRadera
  6. Det är nog rätt troligt att det var Kvinnliga Bilkåren. De har (hade?) ju mycket övningar med trafikinslag.

    SvaraRadera
  7. Hej gunnar och Lotta K!
    Ni har nog alldeles rätt i att det var de kvinnliga Bilkåristerna. Min farmor, Gertrud Karlsson, arbetade som "fröken" på Trafikleken - och hon var dessutom bilkårist. Jag tror att trafikleken blev nedlagd i mitten av 1970-talet men jag ska ta en koll med farmor när jag hälsar på henne i Spanien senare i vinter.
    //Ulrica W

    SvaraRadera
  8. På bilden överst ser man att högertrafik införts, medan skyltar fortfarande sitter på vänster sida. Trafikleken byggdes ju före högertrafiken.

    Också jag var där, kommer ej ihåg om det var med lågstadiet eller lekskolan. Regeln att titta vänster-höger-vänster när man gick över gatan lärde jag mig här.

    En orsak till rivningen kanske var att anläggningen just var anpassad för vänstertrafik?

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Nu har jag talat med min farmor som var fröken på "Trafikleken" som hon kallar det. Hon vill minnas att den las ner 1978 eller 1979. Kommunen tyckte visst att det blev för dyrt att driva många barns favoritställe med hjälp av en halvtidsstjänst...Hon lovade även fler bilder därifrån, när hon kommer hem till Sverige i sommar.
    //Ulrica W

    SvaraRadera
  10. Jag var där nere några gånger hösten-65 eftersom det var lite spännande att det kom en polis dit och tittade när barnen körde. Birgitta

    SvaraRadera