2008-11-12

Vittne till otäck trafikolycka


I dag läste jag i Bohusläningen att en person i går blivit påkörd av en bil på ett övergångsställe vid Bastiongatan. I dag hände det igen och jag blev åsyna vittne.
Klockan var runt 17.15. Jag kom från rondellen vid Västerlånggatan och körde i mörkret och hällregnet Bastiongatan västerut. Regnet piskade mot vindrutan. Då jag närmar mig övergångsstället på bilden förnimmer jag att en person går på något sätt hukande, liksom skyddande sig mot regnet och blåsten. Från andra hållet kom en bil mot övergångsstället. Jag hann nog tänka: "Går detta bra?" då bilen körde på personen. Jag var då ungefär mitt för övergångsstället och hörde ljudet från påkörningen.
Jag stannade strax bortanför gatukorsningen och tittade bakåt och såg personen ligga vid sidan av gatan. Då ringde jag 112 (kl 17.18 enligt mobilen). Samtidigt hade flera personer rusat till och den kvinnliga bilföraren, förmodligen väldigt chockad, rusade ur sin bil.
Eftersom flera personer var på platsen fortsatte jag till museet med en ordentligt förhöjd adrenalinnivå. Jag vill betona att det var sämsta möjliga väder och jag tror inte att vare sig den påkörda personen eller bilföraren observerade varandra. Vederbörande hade ingen reflex så vitt jag kunde se. Senare hörde jag att det skulle ha varit en yngling som blev påkörd, men jag vet inte säkert. Bilen hade ingen hög fart så vi får hoppas att skadorna inte är så allvarliga.
När jag körde hem senare tittade jag efter om folk bar reflexer i mörkret men det var inte många. En ung tjej med reflex stannade jag för vid övergångsstället vid Hotell Gyldenlöwe. Det var nästan så jag hade lust att rusa ut och ge henne en blomma. Själv har jag ingen reflex apterad på mina kläder så det får väl bli en ändring. //

3 kommentarer:

  1. Ja men fy och usch. Det är två offer i e sådan olycka kan man väl säga. Jag har hjärntvättat sonen att bära reflex maken och jag bär också reflex, många. Man blir förvånad över människors ointresse elelr nonchalans, att ta eget ansvar för att synas!!
    Jag har sytt "resårreflexer" som vi sätter på ärm elle ben, annars fins många fräcka att köpa just för barn nu.
    Skrev om detta i ett inlägg för ett bra tag sedan.

    http://fritturhjartat.blogspot.com/2007/12/smarta-tyger-eller-ovanligt-dumma_07.html

    SvaraRadera
  2. Verkar som om vanan att bära reflex har försvunnit. Antingen bärs stora västar eller ingenting alls. Hörde också att man börjat dämpa gatbelysningarna i Uddevalla. Det är så att säga ingen lysande idé. Måste finnas andra miljöbesparingar att göra. För det måste väl vara miljö det är fråga om, inte pengar?

    SvaraRadera
  3. Jag läser avsnitt ur bloggen därför att den innehåller massor av intressant läsning för en som bl.a. är intresserad av historia, industrihistoria och kultur mm.
    Så kom jag då till avsnittet om olyckan på övergångsstället. Efter att ha läst den kan jag inte låta bli att kommentera den.
    Hur många fall, likt det beskrivna, har jag inte djupstuderat under de senaste 12 åren. Fall som dessvärre slutat i absolut värsta scenarior, nämligen i dödsolyckor.
    Det aktuella övergångsstället är enligt min mening ett av de farligaste i Uddevalla. Jag ser ofta fotgängare på övergångsstället som, i tron att de har oinskränkt rätt framför biltrafiken, går över övergångsstället uppenbarligen helt omedvetna om att, blir de påkörda av en bil löper man stor risk att skadas svårt eller dödas. Ofta ser jag så här års människor som, då vädret är dåligt, bokstavligen gömmer sig inunder sina jackhuvor, med påföljd att de är helt avskärmade från verkligheten runt omkring dem. En bilförare har mycket små möjligheter att se en sådan fotgängare så här års, om denne saknar reflex. Men fotgängaren har inte klart för sig detta utan tror att bilföraren ser honom/henne.
    Övergångsställen inger generellt falsk trygghet. Ett övergångsställe måste vara utformat på ett särskilt sått för att minimera riskerna för gående. Många övergångsställen har inte en sådan utformning. Detta måste man som bilförare vara medveten om och handla därefter. Sitter man i en bil har man ett bra skydd mot kollisionsvåld. En oskyddad fotgängaren har inget plåtskal runt omkring sig. Alltså måste varje bilist ta ett stort ansvar för, inte bara sig själv, utan även för oskyddade trafikanter. En del fotgängare har ett betéende i trafiken som inte inger förtroende, men det får man bortse från. Det är ändå fotgängaren som alltid drar det "kortaste strået" vid en kollision mellan bil/människa.
    Lennart Westerhäll
    (Haveriutredare av dödsolyckor i trafiken. Vägverket)

    SvaraRadera