2009-01-11

Mia - Sanningen om Gömda


(Nu finns Monica Antonssons bok på Hallmans)

Någon vecka före jul fick jag höra att det kommit ut en bok "Mia - Sanningen om Gömda" som starkt ifrågasätter Liza Marklunds böcker Gömda och Asyl, ja rent av påstår att det mesta är bluff.

Jag har läst Marklunds böcker, även om det var länge sedan, men jag minns tydligt den indignation jag kände över Mias öde. Nästan alla jag frågar har läst böckerna och alla tror att de är sanna. För det påstår nämligen Liza Marklund: "Detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter/-/ Vissa namn och detaljer är ändrade för att skydda de gömda människornas identitet."

Jag var inne på Hallmans bokhandel, men de hade inte fått in boken (nu finns den). Jag sökte istället på nätet och fann att boken var slutsåld. Men den har tryckts upp igen och på Trettondagsafton kom den.

Jag sträckläste den och ju mer jag läste, desto mer förstod jag att Monica Antonsson har rätt och Marklund fel. Monica Antonsson har verkligen gått till botten för att kolla påståendena i Marklunds böcker. Hon har gjort det som Marklund borde ha gjort, nämligen varit källkritisk. Man får uppfattningen att Liza Marklund har haft en enda källa - Mia. Antonsson har tagit fram alla handlingar som gått att få fram, intervjuat grannar, poliser, socialarbetare, m fl och alltså funnit att böckerna Gömda och Asyl ligger långt från sanningen.

Under veckan som gått har debatten rasat i bloggvärlden medan "gammelmedierna" hukat och legat lågt. Vändningen kom i går då Marklunds egen tidning Expressen klär av henne fullständigt i en ledare som man kan läsa här : http://www.expressen.se/ledare/1.1427387/isobel-hadley-kamptz-sanningen-om-marklunds-bok

I dag följer Aftonbladet upp http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article4158993.ab

Det har varit några otroligt spännande dagar att följa debatten på Monica Antonssons egen blogg http://monicaantonsson.blogspot.com/ . Hon har som hon uttrycker det i en kommentar "haft ett helvete den sista tiden" då hon har angripits från många håll. På hennes blogg kan man länka vidare till allt som har skrivits och debatterats i frågan.

Och debatten pågår som bäst just nu, men det är alldeles uppenbart att vinden har vänt till fördel för Monica Antonsson.

Jag rekommenderar alla att läsa Antonssons bok. Det är en thriller ur verkligheten som man inte vill lägga ifrån sig.

Och själv kommer jag aldrig mer att lägga en spänn på en bok av Lisa Marklund. //

1 kommentar:

  1. Jag har svårt att förstå denna upprördhet. Oavsett hur "dokumentär" Gömda är så speglar den förmodligen en verklighet som många kvinnor lever i. Man undrar ju vilka motiv Monica Antonsson har. Vill hon förneka att det finns kvinnor som far illa? Är det en personlig vendetta mot Lisa Marklund? Kan det ha något att göra med påhoppet på Marklund i höstas för att hon har "fel" förläggare?
    Jag har ingen aning, men i stället för att hoppa på drevet mot Lisa Marklund, ställer jag mej skeptisk vid sidan om denna "cat fight"

    SvaraRadera