2009-03-17

Jubileumsårsmöte och Berättarafton i morgon onsdag


I morgon onsdag är det dags för nästa berättarafton. Den här gången börjar den kl 1900. Skälet är att Uddevalla Hembygdsförening har sitt årsmöte först. Årsmötet börjar kl 1800.

Föreningen bildades den 21 mars 1984, dvs för nästan exakt 25 år sedan, på Rakan vid Södra Drottninggatan. Då stod en 38-årig Gunnar Klasson där en stund innan mötet skulle börja och undrade om det skulle dyka upp några intresserade så att föreningen skulle kunna bildas?

Och OM det kom några! Det vällde in Uddevallabor och det blev en enkel match att välja en styrelse och bilda föreningen. Det som tog mest tid var att skriva upp namnen på de 90 personerna som ville bli medlemmar. Jag hade aldrig sett på maken....

Resten är historia som man skulle kunna säga. Och jag, vid snart 64 års ålder, är fortfarande föreningens ordförande. För en del år sedan gjorde jag ett allvarligt försök att avgå, men det gick inget vidare. Och stor risk föreligger att jag blir omvald igen....

25-årsjubileet kommer i huvudsak att firas med en båtresa till GullholmenKristi Himmelsfärdsdag. Till den kan alla medlemmar anmäla sig (och är man inte medlem kan man bli).

Men även morgondagens berättarafton kommer naturligtvis att innehålla en liten tillbakablick, kanske inte så mycket på föreningens historia, utan på vad som hänt i Uddevalla under dessa 25 år.

Så hjärtligt välkomna!! //

1 kommentar:

  1. Grattis till jubileumsårsmötet- jag bor för långt bort för att vara med men sänder en hälsning. Däremot har jag redan anmält mig till båtresan Kr hf dagen. Det skall bli roligt

    SvaraRadera