2009-05-17

17 mai i Uddevalla


Insänt av Christian Vestergaard:

"Försökte idag se om man i Uddevalla märkte av något av Norges nationaldag (då grannlandets grundlag underskrevs av den dåvarande kungen Christian Frederik "anno" 1814 enligt mina uppslagsböcker.) Jag kunde inte hitta något i majkalendern (som trycks upp av museet) för den här söndagen. Dock vajade fem vackra norska flaggor utanför i de friska vårvindarna som ni kan se på den bifogade bilden.
Mvh Christian Vestergaard"

Ja, det är inte så bevänt med firandet av Norges nationaldag i Uddevalla. Dock gläder det mig att Bohusläns museum flaggade helnorskt idag. En tradition som jag införde för en del år sedan. Uddevalla var ju en norsk stad i 160 år, dvs 1498 - 1658. Jag antar att det också vajade en norsk flagga, tillsammans med en svensk, framför Rådhuset?
I SVT:s Aktuellt visades 17 maj-firandet i Stockholm och på frågan till de i Sverige boende norrmännen om varför nationaldagsfirandet är just den 17 mai var de förvånansvärt okunniga.
Det var ju verkligen en historisk händelse som ägde rum just den 17:e mai 1814. Efter 450 år under dansk överhöghet förklarade norrmännen sig självständiga. Friheten blev dock kortvarig. Läs om fälttåget mot Norge här . //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar