2009-07-20

Bohusläns museum har avsagt sig rätten till Carolina Christianssons grav


Bohusläns museum har avsagt sig rätten till Carolina Christianssons grav på Norra Kyrkogården. Därmed är, som det står på skylten, graven "Återtagen av kyrkogårdsförvaltningen".

Jag fick se det häromdagen och min första fråga till kyrkogårdspersonalen om vad skylten betyder trodde man att någon klåfingrig person varit framme och flyttat skylten av rent okynne.

I dag fick jag så bekräftat att Bohusläns museum i februari i år har avsagt sig gravrätten, som museet och dess föregångare Uddevalla museum, innehaft sedan Carolina Christianssons död för 85 år sedan. Det tycker jag är ledsamt!
Carolina Christiansson, 1832 - 1924, var nämligen inte vem som helst. Så här skriver Bohusläns museum på sin egen hemsida om henne:

"I början av 1864 anställdes Henrik Christiansson som konservator men han avled några månader senare. Styrelsen anställde då hans 32-åriga änka, Carolina Christiansson, som blivit ensam med två minderåriga barn.

Man bekostade hennes utbildning till konservator hos intendenten A W Malm vid Göteborgs museum. I 48 år tjänade hon sedan museet och det är ingen överdrift att påstå att hennes insats var avgörande för museets fortbestånd. Hon var inte bara konservator utan skötte också allt annat museiarbete fram till 1912."

Med andra ord. Utan Carolina Christiansson och hennes, under ett halvt sekel, avgörande insatser för Uddevalla museum och dess samlingar hade Bohusläns museum inte varit det framgångsrika museum som det är i dag. Kanske inte funnits alls?

Vad som motiverar museet att avsäga sig gravrätten vet jag inte. Kanske pengabrist? (Museets budget ligger runt 60 miljoner om jag är rätt underrättad). För någon historielöshet kan det väl inte vara? //

2 kommentarer:

  1. Tråkigt. Jag kan inte låta bli att undra om man hade avsagt sig gravrätten om Carolina Christiansson hade varit man och inte kvinna, med tanke på den erkända insatsen.

    SvaraRadera
  2. ...vilken utsökt historielöshet. Jag är upprörd och kräver att museet snabbt gottgör sin fadäs.

    SvaraRadera