2009-07-26

Elise Bergmantavlan










Kan det vara här som Elise Bergman hämtade sitt motiv till Ivar Kristianssons tavla? Jag tror det. Det skulle i så fall vara vid Sörkullen. Det är Strandpromenaden vi ser på fotot och vattnet i bakgrunden är bukten där Bodelebäcken rinner ut.
Ett förslag jag fått på mejlen tror att det är själva Bodelebukten, dvs vid badstranden, man ser och att vägen vid Hästepallarna anas i bakgrunden. Men vägen byggdes 1907-08 och tavlan är målad tidigare. Elise Bergman flyttade från Uddevalla 1908. //

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker att bergen i fonden lutar åt motsatt håll på tavlan, så jag är lite skeptisk. Å andra sidan har jag inga bättre alternativ. Var inte hörnet vid Kiosken dessutom rätt bebyggt med badhytter i slutet av 1800talet??

    SvaraRadera
  2. Inga badhytter här före 1930 då kallbadhuset flyttades hit.

    SvaraRadera
  3. Vad sägs om en vy från Skäret in mot Uddevalla, dvs mot Sund där bron idag går. Bara en gissning. Förövrigt en mycket fin tavla.
    Mvh.
    //Magnus

    SvaraRadera