2009-07-15

Uddevalla chokladfabrik


Anita Canderhed frågar:
"Hej!
I min barndom fanns det en chokladfabrik någonstans på söder i Uddevalla. I samma hus , vägg i vägg, fanns en firma med tyger kommer jag ihåg. Det brann några gånger där och varje gång fick vi hem en kartong med lätt rökskadade tyger och schalar.
Var låg denna vitgråa byggnad? När upphörde chokladfabriken? Jag kan inte finna några uppgifter om detta - kan du? Kan den ha legat ungefär där Söderskolan ligger (eller låg).
Jag vet inte riktigt hur det ser ut där idag.
Hälsningar
Anita Canderhed"

Det hus Anita frågar efter är alla gånger Småindustriernas hus vid Packhusgatan. Idag skulle vi kalla det ett industrihotell. Det var ett hus som Uddevalla stad byggde under 30-talskrisen i syfte att underlätta företagsetableringar.
Byggnaden idag (Bild Jan Aronsson)
På den översta bildenhär ovan ser vi att det står Skandinaviska Pipfabriken på väggen. SKAPI hyrde större delen av huset innan pipfabriken flyttade till ett eget hus vid Karl Gustafsgatan. Här har genom året många småföretag huserat och huset finns än i dag, nu med adress Packhusgatan 8.
För mig är Uddevalla Chokladfabrik extra intressant. Företaget startade nämligen sin verksamhet 1926 i mitt nuvarande garage på Skolgatan 8. Nåja, det är inte bara mitt garage utan ett gemensamt garage för fem bilar.
I 1932-års telefonkatalog är adressen fortfarande Skolgatan 8. Jag skulle tro att chokladfabriken flyttade till Småindustriernas hus 1936 eller 1937. Det antyder i alla fall en notis i Tidningsarkivet nedan. Företaget söker statslån 1936 och det kan ju betyda att man behöver pengar för att flytta till större och mer ändamålsenliga lokaler än i källaren på Skolgatan 8.

(Och Anita: Söderskolan ligger där den alltid legat)

Jag vet inget mer om chokladfabrikens öden och äventyr, men kanske någon av Uddevallabloggens läsare vet?

Två träff på chokladfabrik i Tidningsarkivet:
1926-10-01 AB Uddevalla chokladfabrik med ändamål att driva handel och fabriksrörelse.
1936-11-09 Chokladfabrik söker statslån. AB Einar Sunnevåg i Uddevalla har anhållit hos regeringen. //

4 kommentarer:

  1. Som söderkis hände det att man slank in på bakgården och snek te sig en chokladmunk eller nån annan godisbit om dörrn stog öppen och gubbarna var på gott humör, annars blev man ivägjagad. Vill oxå minnas att Magna Konfektion höll till på våning 2. Detta var väl -58/59 kanske -60

    SvaraRadera
  2. Jag gick på Söderskolan mellan 66-69 och jag har för mig, att vi var på chokladfabriken och köpte munkar, till en klassfest.

    SvaraRadera
  3. Magna Konfektions ägare var
    Fam. Warkhol(rättstavat? vet ej)och låg i både över- och undervåningen i den del av byggnaden som ligger närmast centrum. Eller gamla mejeriet och Folkets Hus, om jag minns rätt.
    /Karin

    SvaraRadera
  4. Olle Lundgren2009-07-16 23:25

    Eftersom jag tillbringade mina första 14 år på och omkring södra delen av Packhusgatan och bodde i huset snett emot "Pipfabriken" har jag en hel del minnen från denna. Förutom chokladfabriken så fanns också en läskedrycksfabrik där man kunde köpa sockerdricka och inte minst julmust. Jag tror den hette Uddevalla läskedrycksfabrik. Längst norrut i "Pipfabriken" fanns också en gummiverkstad, där en senare välkänd Uddevallaprofil, Dag "Daggas" Göransson gjorde, vad jag tror, sina första yrkeslivserfarenheter.
    Ett minne som jag inte är säker på att jag upplevt, men som i så fall skulle vara det allra första konkreta minne jag har, är från den dag då Norge blev fritt i början på maj 1945. Jag tror mig minnas att man då flaggade med norska flaggan på flaggstången framför "Pipfabriken". Det vore intressant att veta om någon annan av Uddevallabloggens läsare kan bekräfta eller dementera detta, helst någon som då var litet äldre än vad jag själv var, nämligen dryga fem år.

    Olle Lundgren

    SvaraRadera