2009-08-23

Fyrstads Kraft avvecklas - byt elbolag!

Ikväll när jag sitter och skall betala räkningar över internet får jag syn på ett informationsblad med rubriken:

"Fyrstads Kraft blir Bixia - ett namn med förnybar kraft".

Det var det dummaste jag hört! Bixia! Det låter som ett importerat hundkex!

Därmed faller mitt sista argument för att stödja ett "lokalt" elbolag. Namnet Fyrstads Kraft avvecklas således och det är väl bara en tidsfråga innan det lokala kontoret i Uddevalla läggs ned. Östkraft köpte Fyrstads Kraft för ett par år sedan och dåvarande VD:n Joachim Lindrot slutade och började på Lastbilscentralen istället. Jag vet inte varför Joachim slutade men skulle kunna tänka mig att han inte gillade sina nya arbetsuppgifter som platschef åt Östkraft.

Nej, nu är det dags att aktivt välja elbolag. Jag gissar att de flesta Uddevallabor, likt jag själv, av ren slentrian har stannat kvar hos Fyrstads Kraft.

Gå in på Energimarknadsinspektionens hemsida och se vilka erbjudanden de billigaste elbolagen har. Fyrstads Kraft, Östkraft eller för den delen Bixia finns överhuvudtaget inte med bland de första som kommer upp på listan. Du hittar listan här. //

8 kommentarer:

  1. Sannerligen ett synnerligen kraftfullt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Du har rätt!
    Nu gäller det bara vilket
    man ska välja ?

    SvaraRadera
  3. Hur du än väljer så blir du lurad!
    /Bamse

    SvaraRadera
  4. Nu ska vi inte vara såna. Det står bl.a på hemsidan orsakerna till varför de byter namn.
    Tycker det är riktigt dåligt om ni Uddevallabor byter bolag innan vi ser hur det blir. Det står faktiskt att lokalkontoret ska vara kvar, vilket ger jobb och skatteintäkter till Uddevalla. Vidare verkar Fyrstad Kraft satsa mkt på lokalproducerad el.

    Jisses...byta bort det lokala elbolaget bara för att dom byter namn.
    Jämförelser finns bättre på www.elskling.se

    SvaraRadera
  5. Det går också bra att välja elbolag efter denna lista...
    http://www.greenpeace.org/sweden/energibolag/

    SvaraRadera
  6. Att byta elbolag kan vara krångligt. Man blir inte lurad om man tänker sig för innan man tecknar avtal. Kika gärna in på min blogg där jag skriver om just detta.

    Mvh

    P.S Kul blogg :) D.S

    SvaraRadera
  7. Lurad blir man i alla fall!Hur du än väljer!
    /M.

    SvaraRadera
  8. Inget krångel att byta bolag!?

    Leta efter vilket du vill ha, kontakta dem så hjälper de dig!

    Enda du behöver är ditt abonnentnummer och elanläggningens adress som står på din faktura..

    Lurad.. jovisst, det sägs det, men du kan bli mer eller mindre lurad om du är aktiv och inte bara behåller ditt gamla bolag för att du alltid har haft dem!

    Gäller f.ö försäkringar, telefonabonnemang mm också!
    /En som kollar runt emellanåt!

    SvaraRadera