2009-08-25

Västtrafikkortet - en riktig flopp


Nu har Västtrafikkortet kommit och allt skulle bli så mycket enklare. Min erfarenhet hittills är att det blev precis tvärtom. Jag köpte mitt kort i juni och har hunnit göra några resor till Göteborg med byte till spårvagn.
Redan tidigt fick Västtrafik kritik för att man måste deponera 100 kr då man köper kortet. Ja, de är till och med anmälda för denna "stöld". För egen del är jag inte så upphetsad för just det. Det finns värre brister. Och redan med magnetkortet kunde man ju ha pengar låsta länge om man inte använde det.
Kortet skall vara enkelt att använda men Västtrafik har redan fått så mycket kritik att man beslutat att behålla magnetkorten ett tag till. Jag är inte säker på att det hjälper. Den största bristen med det nya Västtrafikkortet är att man inte vet hur mycket pengar man har på det.
Låt mig belysa vad som hände vid mina resor. Då jag köpte kortet frågade jag på Tidpunkten hur kortet fungerade. "Det är enkelt" fick jag till svar. När du kliver på tåget trycker du på plustecknet på apparaten och håller sedan upp kortet framför till det har godkänt visningen. Och när du går av visar du upp kortet för apparaten på samma sätt"
Då första resan var en tjänsteresa där jag alltså skulle skriva en reseräkning och styrka den med ett kvitto, frågade jag hur det går till. "Det är enkelt! Du går bara fram till konduktören så skriver han ut ett kvitto till dig".
Då jag klev ombord på tåget vid Uddevalla Östra tryckte jag på plustecknet och höll upp kortet mot apparaten. "Fel! Visa kort igen"(eller nåt liknande) stod det på displayen. Efter några försök fick jag rätt svar från apparaten.
Behöver jag säga att jag inte upptäckte någon konduktör då jag klev av tåget i Göteborg? Den här gången hade jag gott om tid, vilket inte brukar vara normalfallet då man kommer till Göteborg i tjänsteärende.
Några timmar senare skulle jag åka hem. Jag gick då in på Tidpunkten i Göteborg och köade en stund. När det så blev min tur bad jag personalen att skriva ut kvittot jag behövde och det kunde de. De förklarade för mig att den senaste resan kan man alltid skriva ut ett kvitto för.
Och nu var det en buss som var nästa avgång så jag gick iväg mot gate 37 där bussen skulle gå. "Vad är det för ett kort"?, frågade chauffören. - "Det är ett Västtrafikkort," svarade jag. - "Ja, men vad är det för en typ av kort?", envisades han. Jag fattade ingenting så jag berättade för honom att jag köpt kortet i Uddevalla och fyllt det med pengar. - "Då är det ett kontokort", sa han. Med andra ord finns det fler typer av kort fast alla ser likadana ut?
Jaha, med chaufförens hjälp for jag iväg mot Uddevalla och Kampenhof. Nu hade jag lärt mig att man kan få kvitto när man stiger av bussen så jag gick fram till chauffören och bad honom skriva ut ett. Han blev inte glad, för han skulle just lämna bussen. Men jag fick mitt kvitto.
Vid nästa resa var vi två som reste och även då med tåg. Det var en helt privat resa så några kvitton behövdes inte. Framme i Göteborg visade vi upp kortet för biljettapparaten och efter tre-fyra försök godkände den att vi gick av. Sedan var det byte till spårvagn och då tryckte vi åter på plus-knappen och visade upp Västtrafikkorten då vi gick av vid Guldheden. Vi tror att vi gjorde rätt.
Hemresan då? Jo 10:ans spårvagn till Brunnsparken där vi klev av utan att visa upp korten. Vi glömde helt enkelt av det då det var en väldig trängsel vid utgångarna. Rätt eller fel? Vet ej, men risken finns att vi fick betala till 10:ans ändhållplats. Vid Centralen tryckte vi på plustecknet och visade upp kortet för apparaten som återigen godkände visningen först efter ett par försök. Och väl framme vid Kampenhof glömde vi återigen att visa upp korten.
Så frågan är vad resan kostade? Ingen aning är den trista sanningen. Jag sitter här med ett kort som jag inte vet hur mycket pengar det finns kvar. Urdåligt, är bara förnamnet!
När jag senare gick förbi TidpunktenKampenhof frågade jag personalen om man inte skulle placera några biljettapparater utanför luckan så att man kunde kolla hur mycket pengar man hade då man ändå gick förbi? - "Nej, Västtrafik var rädd för att apparaterna skulle stjälas eller
utsättas för åverkan", blev svaret.
De gamla magnetkorten finns fortfarande kvar men tanken är alltså att de skall försvinna helt. Den stora skillnaden mot Västtrafikkortet är således att man på baksidan av kortet kan se hur mycket pengar man har kvar att resa för.
Jag hör till dem som ogärna tar bilen vid tjänsteresor, men jag vet personer som drar sig för att resa med kollektivtrafiken för att biljettsystemet varit så krångligt. Och inte lär jag få se dem på tåget eller bussen efter Västtrafikkortets införande heller.
Västtrafikortet verkar vara gjort av tekniker som har sina teorier om hur vi resenärer fungerar men som har tagit grundligt fel. //

14 kommentarer:

  1. Till din tjänst Gunnar:

    http://www.vasttrafik.se/sv/Priser--Produkter/Fardbevis-och-priser/Pengar-pa-Vastrafikkortet/Fragor-och-svar/Tekniska-fragor-om-kortlasaren/

    Där kan du se hur du kollar ditt saldo och vad resan kostade!

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  2. Uddevallare får nog ge en närmare beskrivning över hur jag hittar mitt saldo. Jag har loggat in på Mina sidor och letat där.

    SvaraRadera
  3. Man kan kolla hur mycket man har på sitt kort i apparaten som man stämplar in och ut på. Jag har för mig att jag tryckte på knappen frågetecken och sedan visade jag fram kortet och så stod den summan jag har kvar på kortet på displayen. Du kan ju även läsa på displayen hur mycket som kommer att dras från kortet när du stämplar ut.
    Glömmer man att stämpla ut så betalar man till slutstationen, det är i alla fall den informationen jag har fått.
    Det var även lite besvärligt när magnetkorten kom, då man inte visste hur många "kuponger" man skulle trycka.
    Men med det nya kortet är det ju bara ett plustecken att hålla ordning på, åker du utanför kommungränsen tryck plustecken innan, annars drar du bara kortet.

    SvaraRadera
  4. Ja du Gunnar, en Tunhemsbo som tidigare alltid gillat att åka regionalt drar sig för det numera. Kan inte koppla av eftersom det är för mycket att hålla reda på vid av- och påstigningar. Säkerhetsbälte, glasögon, väskor, paraply, jacka och 17 ... var la jag kortet för att snabbt kunna hala fram det?
    Och kolla hur mycket det är kvar av insatt summa på KONTOKORTET vid avstigning - ja, då får man vara snabb. Det går inte att kolla en gång till. Det blir chauffören som får göra det om man hinner fram till honom/henne innan fordonet är på väg.
    Men det kanske är åldern - har du tänkt på det?!!!

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte riktigt vad Anonym är ute efter, men för mig är det tämligen orimligt att man ska behöva gå in på nätet för att kolla hur mycket man har kvar på sitt kort! Även att man ska behöva "checka ut" för att kliva av en vanlig jäkla buss!

    Här i Stockholm har just korten av liknande slag börjat introduceras efter en lång testperiod. Jag köpte ett veckokort i somras och blev smått galen över att det inte gick att se exakt hur dags det gick ut. Övertygad om att ett veckokort skulle gälla från det klockslag man börjat åka till samma klockslag sju dygn senare. Fel! Mitt kort visade sig gälla endast sex dagar eftersom apparaterna inte klarar klockslag, bara dagar och jag dessvärre köpt mitt på kvällen! Undrar hur det är om man köper dygnskort strax innan midnat...

    SvaraRadera
  6. Skall man ha dator med modem med sig under resorna i väst? Blir bara krångligare och krångligare och krångligare. Nästa gång kanske vi skall ta bilen för att ha en laserskrivare och skriva ut kvitton.

    Men visst är det osedvanligt krångligt. Varför skall man checka ut om man åkt över fler zoner och inte över en. Det är väl för kartläggning av resor, men det kan man lösa på annat sätt i början av resan - de tekniker som "planerat" har nog aldrig åkt i rusningstrafik.

    Varför har man 3 olika apparater med nästan lika funktioner. Men bara nästan...

    Och priset tas väl om fler skall åka på samma kort över fler zoner. Viktigt läsaren har rätt färg och missa inte att checka ut - men hur var det nu? Skall jag checka ut alla - eller kommer jag påbörja en ny resa efter en utcheckning. Och i så fall - har apparaten rätt färg? Vill jag att den skall ha rätt färg.

    Frågorna hopar sig. Men det viktiga - beslut är taget och västtrafik kommer intet förändra !!! Tekniker utan kurs i användarvänlighet har tänkt till så Västtrafik har kontroll. Det är som Vård2010. Ett försök att anpassa verkligheten efter ledningens behov. Inte medborgarens.

    Västtrafiks biljetter är ett jävla skit, men nu har de baxat det ända hit !!!

    SvaraRadera
  7. med dom nya korten så "kartlägger " ju västtrafik hur man reser. iallafall om man registrerar sitt kort. integritets kränkande?????
    ja jag tycker att Pästtrafik har blivit sämre och sämre.
    åker väldigt sällan buss, men när jag väl gör det så är det ALLTID något som krånglar.tex om man ska åka 3:an från dalaberg och ska vidare till tureborg med 5:an ja tro inte att 5:an väntar vid kampenhof. nä så gott som ALLTID så åker 5:an innan man hinner av 3:an.

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    Till Gunnar och Annaa.. Jag menar "så klart" inte att man skall gå ut på nätet och kolla hur mycket man har på sitt kort, eller att man skall behöva ha med sig datorn på resan utan att man skall gå till den länken jag bifogade och LÄSA hur man gör!

    Länken i mitt inlägg leder till "Frågor och svar"-sektionen på Västtrafikens hemsida och där beskrivs som någon ovanstående redan skrivit HUR man kollar saldo och pris direkt på automaten!

    Själv åker jag inte buss/tåg men informationen är lätt att hitta om man vet vad man skall leta efter och vart!

    Inget illa ment.

    Vänligen

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  9. Usch och fy vi som precis ska "lära" yngste sonen åka buss till musikskolan! Kanske vi kör en termin till....

    SvaraRadera
  10. Uddevallare: Jag visste redan när jag skrev inlägget hur man i dagsläget tar reda på sitt saldo. Man måste alltså ta sig till en biljettautomat på Tidpunkten eller på bussen/tåget
    Men det duger inte tycker jag. Kritiken kvarstår från min sida. Lite förmildrande hade det varit om jag på Västtrafiks hemsida verkligen kunde logga in och kolla mitt saldo. Det går inte.

    SvaraRadera
  11. Okej Gunnar!

    Då förstår jag. Missuppfattade nog ditt inlägg. Håller med dig! Har man registrerat sitt kort och har "Mina sidor" på västtrafiken så skall man självklart kunna se sitt saldo där!

    Argumentet från Tidpunkten till att inte sätta upp apparater för detta tyckte jag var dålig med.

    De har ju fått så mycket kritik angående detta nya kortet så de borde verkligen lyssna på kunderna!

    Om du inte redan har gjort det så uppmanar jag dig och alla andra med problem att kontakta Västtrafiken och påpeka detta! Bäst är kanske via mail, deras webformulär, om de har något eller via brev, då dessa inte är lika "flyktiga" som ett telefonsamtal!

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  12. Förstår inte hur det kan vara så svårt. Reser man inom en zon så visar man kortet när man går på. Reser man över flera zoner så trycker man på plustecknet visar kortet och sedan så visar man kortet även när man går av. Om man trycker på ? i apparaten och visar kortet så ser man sitt saldo. På vasttrafik.se kan man också se sitt saldo under mina sdor och min västtrafikkort. För min del har det fungerat klockrent och jag har åkt tåg och buss både inom en och flera zoner.

    SvaraRadera
  13. Jag förstår att jag skall forsätta
    att ALDRIG åka buss.

    SvaraRadera
  14. Jag har själv varit så irriterad över de här problemen att jag bestämde mig för att göra något åt det. Därför har jag skapat http://www.kortsaldo.se

    Det är inte perfekt (man måste tyvärr ge ifrån sig sin inloggning till Västtrafiks "mina sidor" och dessutom måste man ha registrerat sitt kort så att det syns på "mina sidor") men tanken är att det ska gå att i efterhand se hur mycket pengar som dragits från ens "kontokort" och när. Planen är också att det ska gå att få all information i mobilen, så man inte behöver ha med sig en bärbar dator med mobilt bredband för att kolla saldo.

    Jag tror inte att det kommer gå att ta betalt för den här tjänsten, utan min ambition är mest att hjälpa människor som försöker åka med Västtrafik.

    Kommentarer och idéer är mycket välkomna via http://kortsaldo.se/kontakt/

    SvaraRadera