2009-09-21

Arkivkonferens på Gustafsberg



Idag träffades ca 40 representanter för folkrörelse- och föreningsarkiven i Västra Götaland till en konferens på Gustafsberg.

Det var ÄLFA (Älvsborgs Läns Föreningsarkiv) som arrangerade konferensen. Övriga arkivinstitutioner som var representerade var Skaraborgs läns Folkrörelsearkiv, Föreningsarkivet i Mölndal (som nyligen bytt namn - ursäkta "Mölndalingar" för att jag inte kan lära mig det nya namnet) och Bohusläns Föreningsarkiv.

Oppositionsrådet Jan Gunnarsson (S) hälsade välkommen och berättade om Uddevalla för gästerna.

Och sedan var det förra kommunalrådet Leif Molanders tur att berätta om sin forskning om saltverk och saltsjuderier. Det var mycket intressant att höra Leif och man märkte tydligt den gamle kemiläraren i honom då han berättade om sin forskning i olika arkiv och i olika källor. Och givetvis hade han också forskat i Gustafsbergs arkiv och haft turen att där hitta uppgifter han inte fått fram någon annanstans.


Efter lunchen på badrestaurangen blev det min tur att guida runt besökarna på Gustafsberg. Jodå, jag hade stora nyckelknippan med mig så det blev besök i olika skrymslen och vrår.
Och så slutade rundvandringen i arkivet. Och här ser vi ordföranden i ÄLFA, Bosse Dahlberg, vänd mot kameran. //

2 kommentarer:

  1. Nä men vad skådar mitt norra öga! Om inte gamle vännen Bosse. Då har vi kanske en förklaring till varför han just idag efter alla år letade sig in på min blogg.

    Bosse har för evigt präntat in en devis i min äldsta dotters medvetande; "Fest är bäst i Väst!" Så förmodligen är det hans fel, egentligen, att hon letat sig ut till en av de allra västligaste civilisationerna (?) i Europa för sin bosättning.

    SvaraRadera
  2. Nej men vad kul att ni känner varandra! Internet är fantastiskt!

    SvaraRadera