2009-09-04

Flygbild över Västerbron och Söder


Med anledning av diskussion om bilden med den trasiga vindskivan i inlägget om Västerbron skickade Jan Aronsson mig den här bilden.
Kvarteret Sjöbommen, som revs 1957 är borta, men järnvägsspåret finns kvar. Jag har markerat platsen med röd ring där huset med vindskivan låg i det föregående inlägget. Södergatan går fortfarande över Göteborgsvägen och in i Teaterplantaget. Idag slutar den framme vid Göteborgsvägen.
Kvarteret Sjöbommen låg där det på bilden är parkeringsplats på hitsidan Göteborgsvägen och till höger om Västerbron. Hitom den parkeringsplatsen ligger Teaterplantaget medan själva teatern är borta då bilden togs. Om den hade funnits kvar skulle den ha stuckit upp ur bildens nedre kant. Teatern brann för övrigt ned den 15 juli 1958.
På bortsidan Göteborgsvägen har det rivits i kvarteret Dagson. De rivningarna skedde under 1961 och fullbordades våren 1962. Där låg bl a Hotell Bele.
Men helt avgörande för dateringen är förstås att det råder högertrafik. Alltså är bilden tagen efter den 3 september 1967.
Och den här bilden förklarar lite mer hur det såg ut vid Västerbron. //

10 kommentarer:

  1. Man kan se "nya" Domus längst upp i vänstra hörnet som invigdes 12/6 1968.

    SvaraRadera
  2. Det är ju så här jag minns det. Teaterbranden är väl mitt tidigaste minne, kotorget, båtuppläggningen, parkeringen med pisskuren. Synd att bilden ej tog med tappen och idrottshallen. Men det som jag i tigigare inlägg skrev, den där "ladan" vid kampenhof måste ju gått ända fram till Västerlånggatan och strax bakom bussterminalen.

    SvaraRadera
  3. Ja, då har jag lagt till en bild som visar "ladan".

    SvaraRadera
  4. Tycker mig se "Sunningen". Tydligen ångdriven. Är det nån som vet när hon fick en dieselmotor inmonterad?
    /Bamse

    SvaraRadera
  5. 1954 enligt Bo Hermanssons bok "De vita båtarna". Jag hjälpte Bosse med boken och han berättade en hel del kuriosa. Bl a att Sunningen fick en stridsvagnsmotor inmonterad. Om det var 1954 eller senare minns jag inte.

    SvaraRadera
  6. Var kan jag inhandla "De vita båtarna"??
    /Bamse

    SvaraRadera
  7. Jag tror det är Gustafsberg
    vid västerbron.

    SvaraRadera
  8. Boken De vita båtarna kom ut 2000. Turistbyrån har den nog om den inte är slutsåld.

    SvaraRadera
  9. På sidan 101 i "De vita båtarna" nämns hamnchef Rolf Genne. Blev denne senare hamnchef i Göteborg??
    /Bamse

    SvaraRadera