2009-09-11

Västgötavägen - svaret på bildgåtan


"Hej Gunnar!
Svaret på bildgåtan är: Ett hus på Västgötavägens norra sida mellan Lilla Torget och järnvägen.
Skuggan som faller på huset tillhörde Västgötavägen 4 som pga sitt utseende lär ha kallats Hongkong. Vilka personerna på bilden är eller vilka som bodde i huset har jag ingen aning om men på kortets baksida står det ...från morfar och mormor till Fröken Inga Maj Berntsson.
Jag bifogar en del av en flygbild där jag satt ett kryss på huset. Här har huset fått ett stort stenhus till granne. Det ser ut som man förbereder för Tigerfabriken så bilden bör väl vara från 40-talet.
Hälsningar
Martin Hultgren"

6 kommentarer:

  1. Herkules, inte Hongkong

    SvaraRadera
  2. Tage Berglund kallar det Hongkong i sin 1:a bok. Det var där jag sett det.

    Martin H

    SvaraRadera
  3. Tack för den flygbilden. Nu förstår jag bättre Lilla Torgets placering.

    SvaraRadera
  4. Kul lite annorlunda vy över staden. Inte minst roligt att få se fyra pampiga skolbyggnader, varav en folkskola, så väl synliga på samma foto. Strax utanför bild finns två skolor till för yngre barn, Österskolan och Vadbacken, kanske har jag glömt någon. Visar hur annorlunda strukturen och kanske tänkandet var, nu finns sedan länge ingen grundskola i centrala staden.

    SvaraRadera
  5. Västgötavägen 4 ligger mittimot

    SvaraRadera
  6. Västgötavägen 4 låg mittemot detta hus huset bredvid var 5 där bodde Arne Kihlman gatsopare på 4 an var min morfar vicevärd och jag tillbringa helger och lov där. Det var utedass som satt irad

    SvaraRadera