2009-10-22

Amalia Olsson-huset


Precis som påpekades i en kommentar så finns det en bild på huset där Amalia Olssons fotografiatelier låg i Lennart Odingers lilla fotoalbum om Uddevalla, del 2 sid 25. Bilden är från mitten av 1960-talet.
Huset låg, precis som jag skrev, i kvarteret Brunjeansson men i andra hörnet i korsningen Agnebergsgatan (till vänster) och Östergatan (till höger).
Och när jag såg Odingers bild väcktes minnen till liv. Där hade ju klassen hemkunskap och vi (pojkklass) fick lära oss att baka scones. Jag tror att skolköket var i den bortre lilla delen, dvs där Amalia Olssons fotoateljé låg.
Och på den gamla bilden ser vi, vilket mycket riktigt Nils-Erik W påpekar, det stora takfönstret i fotoateljén. Det gällde ju att få in ljus, men inte solljus, så ateljéfönstren var ofta på norrsidan av husen. I huset bortanför fotoateljén bodde rektor Tage Rosenberg då jag gick på läroverket.

Det har skett stora förändringar i kvarteret Brunjeansson. Det gamla sockerbruket är bevarat åt eftervärlden och inlemmats i Agnebergsgymnasiet. Agnebergsgatan är nu igenbyggd men så här uppifrån ser vi ju tydligt vilken sträckning gatan hade. //

3 kommentarer:

  1. Jag tror själva skolköket låg i den lilla byggnaden, och matsalen sträckte sig in i den större - där åt vi alla läckra anrättningar och serverade enligt konstens alla regler. Men bara flickorna, förstås! I resten av stora huset var det lektionssal för teckningsundervisning och även i andra lektioner var vi här ibland.

    SvaraRadera
  2. Det jag minns bäst från teckningslokalen var att vi fick göra emaljsmycken med hjälp av färgpulver och bunsenbrännare på kopparplåt.

    SvaraRadera
  3. Måste lägga till ett minne också, en gång var jag här med min syster, hon hämtade mig på lekskolan i Frideborg och jag fick följa med tillbaka och vara med på slutet av lektionen. Just den dagen hade de gjort apelsinsaft i skolköket och jag tyckte det var så otroligt spännande och märkvärdigt, längtade efter att själv få ha skolkök just precis där i det gröna huset. Fick jag förstås inte, från Praktiska travade man iväg till Västerskolan på lördagsförmiddagarna under ett år och hade ett aptrist ämne vid namn hemkunskap.

    SvaraRadera