2009-10-28

Äntligen - Uddevalla har fått sin första kvinnliga kyrkoherde

Uddevalla-Posten låter meddela idag att Josefine Callenberg Sävenstrand har utnämnts till kyrkoherde i Uddevalla församling.

Därmed skrivs kyrkohistoria, då hon blir den första kvinnan som innehar kyrkoherdeämbetet i församlingen. Det tog 51 år sedan kyrkomötet 1958 beslutade att även kvinnor skulle få bli präster.

Många har genom åren upplevt Uddevalla som stockkonservativt på många sätt. Inte minst då det gäller kvinnliga präster.

Och ett minne som jag bär med mig är när jag klev in på pastorsexpeditionen i Uddevalla för att överlämna dopbeviset för en av mina döttrar. Hon döptes i hemmet av en kvinnlig präst, som var barndomsvän med modern. Helt naturligt alltså. Men det var fullkomligt uteslutet att vi skulle få göra det i Uddevalla kyrka.

Efter att ha överlämnat dopbeviset till den för tillfället tjänstgörande komministern och han granskade det, frös han fullkomligt till is då han upptäckte den kvinnliga prästens underskrift. Han hade den goda smaken att inget säga men hans mimik var desto mer talande. Han demonstrerade sitt ogillande genom att inte titta på mig mer vid det besöket och han muttrade något ohörbart då jag lämnade expeditionen. Det var ingen rolig stund.

Josefine Callenberg Sävenstrand är 38 år och bor i Grästorp. //

3 kommentarer:

  1. Det var sannerligen på tiden!

    SvaraRadera
  2. Alla manliga präster, biskopar och andra kyrkans män som INTE tycker att det är OK med kvinnliga präster och andra poster i kyrkan borde säga upp sig och kanske konvertera till en ännu mer konservativ religion än kristendomen!
    /Uddevallare

    SvaraRadera
  3. Nu tycker jag ju kyrkan får göra som den vill utan att jag bryr mig, men roligt ändå. Jag har varit på en begravning med henne som officiant och hon var alldeles utmärkt. Låtsades varken som om hon känt den döda eller som om denna varit djupt religiös vilket annars är ett nästan outhärdligt påfund.

    Missförstå mig nu inte, hade jag varit på något sätt engagerad i kyrkan mig hade jag naturligtvis velat ha kvinnliga präster på alla nivåer.

    Intervjuade en Uddevallafödd sådan en gång i tiden. Det hon hade att berätta om sina manliga kollegors beteende var ännu värre saker än de som Gunnar återger.

    SvaraRadera