2009-11-14

Gustafsbergs Barnhuslängd nu på internet




Numera finns Gustafsbergs Barnhuslängd tillgänglig på nätet. Barnhuslängden är en förteckning över de 741 pojkarna som gick på Gustafsbergs barnhusinrättning mellan 1776 och 1924 då skolan lades ned.

Uddevalla Släktforskare har digitalfotograferat barnhuslängden och jag har lagt ut den här. Och givetvis kan man också hitta den under rubriken Allt finns på nätet här på Uddevallabloggen.

Till Gustafsbergsarkivet kom idag släktforskaren Susann Sannefjäll för att leta efter en gosse vars föräldrar hade dömts för mordbrand och därmed förlorat sina medborgerliga rättigheter. Gossen hade tagits in på barnhuset 1871 och han återfanns givetvis i barnhuslängden. I barnhuslängden finns det uppgifter om pojkarnas födelseår, faderns namn och stånd, intagningsår, betyg, utgångsår och till vilken tjänst de gick efter Gustafsbergstiden.

På bilden har Susann tagit fram ansökningshandlingarna i hopp om att hitta mer uppgifter om gossen. Ansökningarna berättar en hel del om levnadsvillkor mm. Men tyvärr fanns inte just den gossens ansökan i arkivet. //

3 kommentarer:

  1. Jag skulle tro att pojkens ansökning finns där, men det var lite många handlingar att gå igenom. Hade inte riktigt den tiden, ville ju hinna med en tur till Bohusläns Museum innan färden gick till Göteborg.

    SvaraRadera
  2. OJ Skrev jag fel årtal? Jag fick för mig att det 1792 vi tittade på. Ska jag ändra??

    SvaraRadera
  3. Har en Google Wave invite till den första släktforskaren som ger sig till känna.

    Maila webmaster på släktdata

    SvaraRadera