2009-12-17

Idrottsmuseet i Göteborg


(Johan Gadd och höjdhopparen Patrik Sjöberg, utskuren med motorsåg ur en stor trästock, i museets Hall of Fame.)
I dag hade jag nöjet att besöka Idrottsmuseet_i_Göteborg . Det var Uddevallabon Johan Gadd som bjudit in mig.
Johan är precis som jag f.d. officer vid I 17. Han är nu Distriktsidrottschef för SISU Idrottsutbildarna Väst / Västsvenska Idrottsförbundet och har sitt kontor i Kvibergs gamla kaserner i Göteborg. Strax intill ligger det omtalade Idrottsmuseet.
Det var mitt första besök på museet och givetvis hann vi bara skumma på ytan. Museets samlingar är verkligen imponerande.
Här verkar det finnas en komplett Göteborgsk idrottshistoria samlad. Stora idrottsmän och ledare har donerat utrustning och prissamlingar till museet där de nu visas upp för allmänheten.
Tungviktsvärldsmästaren i boxning Ingemar Johansson är kanske den störste av dem alla och han hade förstås en egen avdelning. Och givetvis var han representerad i museets Hall of Fame där hittills 116 Göteborsgidrottare/ledare är invalda.
På museet har man också tillgång till SVT:s sportarkiv där man kan åeruppleva hundratals gamla idrottsminnen. I dag valde vi att titta på när cyklisten Bernt Johansson tog guld vid OS i Montreal 1976. Fast jag sett det sett det flera gånger var det inte utan att jag fick gåshud på kroppen då jag återupplevde målgången med en plog av MC-poliser framför Bernt på upploppet.
Som sagt det blev ett kort besök i dag men det smakade mera så det får bli ett återbesök längre fram. //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar