2010-01-18

Kontakt med Haiti

Jag har nu mejlkontakt med Uddevallabördige Peter Öström i Port-au-PrinceHaiti. Han beskriver kort situationen:

"här är det inte lustigt. Nya, dåliga uppgifter hela tiden. Mirakulöst nog tycks hela min frus familj vara oskadda även om många av dem förlorat sina hem. Själv väntar jag på att evakueras och stanna i Sverige några månader........Just nu ligger revolver och 50 patroner på matsalsbordet eftersom det börjar bli en del desperata, och rent kriminella, människor som går omkring och söker efter, mer eller mindre, vad som helst...."

Jag beskriver medias rapportering i Sverige och då särskilt SVT:s Stefan Åsbergs häromkvällen, som i direktsändning var oerhört upprörd över att hjälpen inte kommer ut till de behövande. Han använde starka ord och kallade den internationella insatsen för värdelös.

På detta svarar Peter:

"då kanske han är lite dum i huvet och tänker mera med hjärtat....det fanns innan katastrofen, ingen som helst möjlighet att rent logistiskt hantera all den hjälp som strömmar till. Med viss automatik har den logistiska situationen knappast förbättrats och att olika organisationer, i sin iver att hjälpa, har en del tjafs för sig tror jag att man får stå ut med!

En sådan vilja som tycks råda att hjälpa Haiti saknar motstycke enligt min erfarenhet så jag tycker nog att man skall moderera tonen från radions (SVT:s - min anm) utsände......" //

1 kommentar:

  1. Dags för svenskarna att skämmas och ha dåligt samvete igen för att vi har det bra och slipper drabbas av katastrofer. Skäms av bara helvete och fram med plånböckerna!

    SvaraRadera