2010-03-14

En beklämmande syn


Det här Reginatåget passerade igår järnvägsövergången på Skolgatan, men idag har det tagits ur trafik och står uppställt på Uddevalla järnvägsstation.
Jag har sett många nedklottrade tåg passera men detta är det värsta jag sett. Hela Reginatåget, tre vagnar, är fullständigt övermålade med klotter. Och för första gången har jag sett att man inte nöjt sig med att klottra på tågets ytterväggar. Nej ALLT, FÖNSTER OCH DÖRRAR är övermålade. Jag kan med bästa vilja i världen inte kalla detta för graffiti.
Och det kan inte vara utfört av några enstala klottrare med några små sprayburkar. Nej detta verkar närmast vara gjort industriellt. Det måste ha varit rejäla doningar som använts.
Och hur många tusenlappar kommer skadegörelsen att kosta? //

35 kommentarer:

  1. Inte märkligt att biljettpriserna är så höga när pengar måste läggas på att ordna upp sådan här skadegörelse

    SvaraRadera
  2. Tänk att man kan använda sin kreativitet så destruktivt. De som gjorde detta var inga "amatörer" rent tekniskt, men de lär inte tillhöra intelligensreserven i samhället.

    SvaraRadera
  3. Det är vacker streetart! tycker att det är grymt snyggt och förstår inte hur den äldre genrationen inte kan uppskatta det! det är modern konst 2010!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det ser riktigt snyggt och välmålat ut! Lyser upp fint mot det dystert gråvita. Betydligt bättre än t ex de tunnelbanetåg som är nedkletade med reklam längs hela vagnarna.

    SvaraRadera
  5. Ideelt arbetande konstnärer!
    /Mandrake

    SvaraRadera
  6. Som sagt var ...

    Köp ett eget tåg och måla det i vilken färg du/ ni vill.

    Men så länge någon annan äger det måste ni fråga ägaren.

    Det har inget att göra med om man är äldre, det har att göra med vanligt hyfs i ett samhälle. Dessutom är det en brottslig handling så ordet "inte intelligensreserven" är väl passande ....

    SvaraRadera
  7. Ordet "inte intelligensreserven" är högst oanpassande, gång på gång lyckas väktare och dyl blir fintade och målarna kan jobba ostört..vilka är smartast?

    SvaraRadera
  8. Jag är absolut ingen anhängare av klotter, men har haft tillfälle att studera denna nedklottrade vagn - på ett ställe har det sprayats "RIP Gabriel", vilket får mig att känna att det är någon form av hyllning. Klottret är inte heller så aggressivt markerat, utan i "snälla" pasteller.
    Det här berättigar inte tilltaget på något sätt, men jag anar mig till ett bakomliggande motiv här, och med tanke på att bägge ändar av tåget (med dess förarhytter) lämnats klotterfria tror jag det här är en kombination av hyllnings- och uppvisnings-statement.

    SvaraRadera
  9. Uddevallare2010-03-15 21:39

    Till Cake och annamaa..

    Det hade blivit riktigt fint om dessa konstnärer fått dekorera tågen med riktiga täckande färger men så klart lämnat fönster, dörrar mm orört.

    Detta är graffiti (konst) till skillnad från klotter som man ser på stan där fjortisarna springer och skriver CKC och S4L överallt vilket bara ser för jävligt ut!

    Gabriel som nämns är väl den 13-åriga, eller så, killen som ramlade ner i ett schakt och dog i Stockholm under utforskning av s.k UE-objekt.

    Låt de som KAN dekorera utvalda objekt, mot betalning så klart och sätt dit de som klottrar och förstör rejält tycker jag!
    /Uddevallare

    SvaraRadera
  10. Uddevallare2010-03-15 21:48

    Citat:
    Cake sa...

    Det är vacker streetart! tycker att det är grymt snyggt och förstår inte hur den äldre genrationen inte kan uppskatta det! det är modern konst 2010!
    2010-03-15 17.13

    Det kallas empati.. att kunna förstå hur andra känner trots att man inte känner på samma sätt själv..

    Du är med största sannolikhet inte "vuxen" och med lika stor sannolikhet kommer du att äntra tankesätt när du blir äldre..

    Konst i sig är kontroversiellt som du vet. Någon kan stjäla en parksoffa och kalla det konst... en annan spelar psykiskt sjuk och kallar det konst..

    Vad är rätt ock fel?

    DU har säkert en avvikande mening om vad vissa kallar konst om du tar di tid att tänka efter lite grann?

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  11. Roligt att det diskuteras här! Verkligen, En sak många inte tänker på är målarnas syn på det hela, vad dem lägger ner enbart för att få måla tåget. Garanterat Resa till platsen, dyra bensin kostnader, sprayfärg för flera tusen, Planering, Kylan, långa nätter-morgondagar! m.m you name it! Det är så mycket saker målaren själv riskerar och får lägga ut för enbart några minuters måleri! Sedan är det roliga över!

    Jag har själv vart inblandad i det där, det var många år sedan! Så jag är ingen som inte vet vad jag talar om!

    SvaraRadera
  12. Du är med största sannolikhet inte "vuxen" och med lika stor sannolikhet kommer du att äntra tankesätt när du blir äldre..

    Skrev du till signaturen Cake.

    Jag tar åt mig. Vi får se hur det blir med den saken. När jag blir äldre.

    SvaraRadera
  13. Hur gammal skall man bli för att bli "vuxen"?
    Jag fyllde 66 år för ett tag sedan. Räcker det?
    Vagnarna ser verkligen tjusiga ut på bilden.
    Synd bara att det blir svårt att se ut genom fönstren.

    Visst är grafitti konst! För mig värdefull konst!
    Skapat av någon som aktivt vill deltaga och ge ett bidrag till vårt samhälle.
    Inte bara passivt gnälla på ditten och datten som många andra.
    /Jan T.

    SvaraRadera
  14. Vilket mästerverk! Beundransvärt! Vilken planering för att lyckas åstakomma något sådant..

    SvaraRadera
  15. Ingen som tänker på att det finns en sida till på tåget med rena fönster och "fin" utsikt!

    SvaraRadera
  16. Jag har faktiskt inte sett tågets andra sida. Kanske det ser likadant ut där?

    SvaraRadera
  17. Nej, det är rent på andra sidan!

    SvaraRadera
  18. Hej Gunnar!
    Jag håller helt med dig, Regina-tåget ovan är verkligen beklämmande att se, jag kan inte heller förstå hur man kan argumentera FÖR "tilltag" som ovan.Hoppas verkligen att ni som utför dessa "verk" kommer till insikt med vad ni egentligen håller på med, man skulle också kunna säga VÄX UPP!!
    I Sverige läggs varje år stora summor pengar på sanering och andra åtgärder efter klotter, grafitti och skadegörelse. Tänk om dessa pengar inte skulle behövas användas?, det skulle bli mycket pengar det, som skulle kunna användas till något mycket bättre!
    Graffiti är konst säger en del, ja det kanske det är men för den sakens skull är det ändå skadegörelse (och helt oacceptabelt) när det utan lov målas på ex. tåg. Jag får också passa på att ge SJ en eloge för att de valde att inte ta tåget i trafik, klotter, graffitti och annan skadegörelse är verkligen ingen bra reklam.
    Jag kan tycka grafitti som sådan kan vara snyggt men jag kommer aldrig och då menar jag verkligen aldrig tycka det är acceptabelt när det målas illegalt. EN UPPMANING Jag tror mycket väl att många Graffiti-målare som målar illegalt är duktiga och kreativa, men använd er kreativitet till något bra istället för att förstöra för sammhället. Varför inte starta en klubb där ni köper ex plywoodskivor som ni målar på, ni skulle kanske kunna ha utställningar och kanske skulle ni kunna sälja en del verk, vem vet!

    / En som är ganska ung.

    SvaraRadera
  19. "Graffiti är konst när det målas på rätt ställe"
    Till alla som är för att måla graffiti på annans egendom säg till var ni bor så kommer jag och gänget med sprayburkar en natt och målar. Vi lovar och spara ett fönster med "fin" utsikt. =)

    För övrigt gillar jag graffiti och är för att tillåta graffiti på valda platser. Graffiti på platser utan tillåtelse är inte konst det är kriminell handling först och främst.

    För övrigt att komma med ett sådant stark påstående att någon inte tillhör intelligensreserven tycker jag man ska fundera över. De begår en kriminell handling som kostar samhället pengar. Vad gör de som inte betalar TV-avgift, gör ogiltiga avdrag på deklaration, fifflar med bidrag, kör för fort, slänger fimpar och skräp på marken etc, tillhör då dessa inte heller "intelligensreserven"? För mig är det ingen större skillnad. (Då menar jag inte "en" fimp och ett helt tåg.)

    SvaraRadera
  20. jag tycker att det e roligt att läsa alla inlägg, verkligen mycket olika åsikter! däremot måste jag säga att jag tycker inte att det e något fel på det som gjorts!

    SvaraRadera
  21. Rip Gabriel! Vackert gjort killar/tjejer! Roligt att se människor göra något vettigt.
    Tåg resan var intressant många roliga kommentarer hördes i tåget!
    Från både glada & arga resenärer!

    Jonny
    Graffiti är självklart konst på olaglig plats! Är det konst på en laglig vägg, är det konst & en kriminell handling på en ikke laglig vägg!

    SvaraRadera
  22. Läste idag att klottrarna åkt fast! Förutom höga böter borde de få sanera tåget och ta bort all färg. Men det kanske blir för jobbigt för de stackarna? /Anders B

    SvaraRadera
  23. Äntligen har polisen fått tag på dem som solkar ner i stan. Taggar är ju klotter helt uppenbart ngn som vill visa att de finns till, det har tydligen inte deras föräldrar insett. Inte heller har väl klottrarnas föräldrar insett att om man har barn så behöver de tillsyn fram till dess att de kan leva efter de normer som gäller ute i samhället. Graffitti på tillåtna väggar är ju helt ok kan tom vara snyggt. Fegisar ni som inte kan stå för era handlingar för det är ju det det handlar om, tyvärr. Mesiga föräldrar ger mesiga barn dessutom./Äntligen!

    SvaraRadera
  24. Till Anonym..
    "Roligt att se människor göra något vettigt." Vettigt? Hur tänker du? Jag menar det leder till att antagligen fler människor blir arga än glada. Egendomsägare på en kostnad som till sist hamnar hos dig och mig genom skatt, höjda försäkringspremier eller höjda biljettpriser.
    Unga männsikor som kan bli frihetsberövade.
    Snälla säg hur du tänker?

    Oh visst är det konst vart det än är men i första hand i detta fall sabotage eller vad man vill kalla det. (Jag uttryckte mig inte korrekt förra gången. Känslan är sådan bara.)

    Gunnar kan du inte lägga in röstning om man blir glad eller arg av att tågen målas ner?

    Ser fortfarande ingen adress till någon att måla hos heller så med det antar jag att ingen tycker det är acceptabelt att göra som det gjort på detta tåg och med det så bör det inte uppskattas eller hyllas!!

    SvaraRadera
  25. Måste tillägga det där med adress o.s.v
    Hur kan du se det som samma sak att måla ner en människas hus som att måla på ett tåg. Ett hus eller lägenhet tillhör ju en person, lokaltrafiken tillhör ju alla. Det drabbar alla och de enstaka kronorna som går till sanering märker ni inte ens av. Visst kunde de säkert gå till mycket bättre anser ni? För dem som målar är säkert detta något som är bättre, än det du anser vara mycket bättre. När folk blir arga över en sådan sak och verkligen visar det går ut i tidningar och pratar med målare vid lagliga väggar, eller som på denna blog hyperventlirerar över att deras radhus kommer höjas i hyra med 5 kronor. Och att allt är graffitins fel haha. Det gör ju bara målare mer intresserade av att måla ännu mer!

    SvaraRadera
  26. Någonstans i alla kommentarer efterlystes klottrarnas föräldrar, och givetvis finns det sådana, men med tanke på att de gripa klottrare man nu har fått tag i är mellan 20 och 30 år så är det kanske lite sent att ropa på föräldrar.

    SvaraRadera
  27. Jag håller verkligen med "Anonym" 11.41 i dag om att tågen ägs av oss alla och de kan inte jämföras med ett privat hus!
    Dessutom är ju det korkade att man TAR BORT de fina målningarna! Det är det som är dyrt och som tågfolket själv beslutar om.
    Det skulle räcka med att de rensade fönstren. Det kan ju inte kosta så mycket.
    Jag kommer ihåg de fina tunnelbanetågen i New York som jag såg på 60-talet. De fick behålla Graffitti-målningarna.
    /Jan T.

    SvaraRadera
  28. Man lär sig en hel del om sina medmänniskor då man läser dessa kommentarer.

    SvaraRadera
  29. Är det vuxna personer som lämnar dessa komentarer,inte konstigt att världen ser ut som den gör.Stig L.

    SvaraRadera
  30. Hur orkar folk gnälla på en internet sida? Vad är det för fel på ett målat tåg? Det är ju mest intressant, iallafall enligt mina åsikter. Bara roligt och se något lite anorlunda i vardagen!

    Det är samtidigt inte de gripna som har utfört måleriet! Enligt en säker källa!

    Oj, jag blir så frustrerad på alla som berättar hur mycket dem önskar klottrare ska åka fast, lär deras föräldrar vett, så dem uppfostrar bra barn.

    Ett bra uppfostrat barn anser jag vara ett barn som har egna tankar och inte låter någon tänka åt dem.

    Vilket jag tycker man kan involvera klottrare i, de är inga små ungar som inte har vett i skallen, de planerar allt i småa till stora detaljer, lägger stora summor pengar på färg och många långa nätter och dagar, Så en stor del av livet går åt på graffiti. Folk som inte har en jävla aning om vad graffiti är borde inte sitta och yttra sig om information skolor, poliser, staten lär ut. Dem grundlurar folk för att få deras vilja igenom. De som målar är oftast duktiga i skolan och sköter livet så gott de går. Men visst finns det undantag att det kanske inte är ett speciellt klokt barn som sysslar med graffitt, det har dock inget med graffiti som syssla att göra,

    utan det beror helt och hållet på vem personen är de finns graffiti målare i alla åldrar! De som är 10 - 50 år. och dem du umgås med dagligen på fritiden, arbetet, kan självklart vara målare. Bara att du inte vet om det! Vilket kanske är bäst så? Vem vet.

    Sista budskapet jag tänker bidra med är,
    tänk lite själv!

    SvaraRadera
  31. jag blir inte det minsta arg när jag ser detta detta är kärlek bombaclart badman

    SvaraRadera
  32. Skillnad på privat egendom och ett tåg? Vill ni ha graffiti eller inte? Då måste ni acceptera på er egendom också!
    Vad det gäller kostnad spelar det ingen roll om det så är 50öre jag får lägga i skattepengar på det så vill jag inte det.
    Denna graffiti är en kriminell handling och kriminalitet kostar pengar.
    Vi lever i en demokrati som valt att leva med olika lagar och de finns männsikor som inte vill anpassa sig till detta. Vill ni ha det på ett annat vis så använd er röst i valet på de parti som vill släppa graffitin fri.

    SvaraRadera
  33. Jonny.

    Lever vi i ett demokratiskt samhälle? Finns väldigt många poliser,väktare,politiker som arbetar & sysslar med olaglig verksamhet, mutbrott! Vapenförsäljning.
    Bidrag till knark tillverkning. och annat fiffel! Vi lever inte alls i ett demokratiskt samhälle! Snarare diktaturiskt.

    SvaraRadera
  34. media blir hotade att inte säga vissa saningar angående saker som sker så finns nog mycket du inte vet om! Men saker som kan skada riket och göra det så opålitligt som det igentligen är!

    Öppna ögonen och se! Vi lever inte alls demokratiskt!

    SvaraRadera
  35. Så fint tåget blev! Har inte sett finare tåg. Synd bara att man inte kan se ut genom fönstret som någon kommenterat förut.
    Varför utnyttjat man inte konst som denna, och gör sin omgivning lite färggladare? Varför ska allt vara grått, brunt, och enhetligt? Det gör i alla fall inte mig lyckligare.

    SvaraRadera