2010-03-05

Hans Jonasson lämnar kommunfullmäktige?

Envisa rykten som når Uddevallabloggen säger att Uddevallapartiet inte ställer upp i höstens val till kommunfullmäktige.

Valmyndighetens hemsida står det:

"En anmälan om registrering kan lämnas in när som helst till Valmyndigheten. Dock måste anmälan om registrering ha kommit in senast den sista februari det år då valet ska hållas för att partibeteckningen ska kunna skyddas vid det valet. För valen till riksdagen, kommun- och landstingsfullmäktige 2010 gäller den 1 mars som sista datum eftersom den sista februari infaller en söndag".

Enligt uppgifterna till Uddevallabloggen hade Uddevallapartiet inte registrerat sig i tid, dvs senast 1 mars.

Om det beror på en miss eller om partiet bestämt sig för att inte ställa upp återstår att se. //

8 kommentarer:

  1. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!

    Kan han flytta från kommunen också - det kan man anmäla i efterhand !!!

    SvaraRadera
  2. Först och främst så är det inget måste att registrera sig, och för det andra så är det väl inget krav att ett registrerat och invalt parti omregistrerar sig inför varje val? Låter orimligt. Men visst, hoppas kan man alltid göra :)

    SvaraRadera
  3. Jag tog bort en kommentar då jag tyckte att den gick över gränsen. Jonasson väcker känslor - visst, men vi får ändå hålla en nivå som inte är förtal.

    SvaraRadera
  4. Om den som meddelade Uddevallabloggen hade läst hela punkt 2 på sidan: http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/ hade denne kunnat se att det också står:

    Registreringen gäller så länge partiet är aktivt

    Registreringen av partibeteckningen gäller för all framtid under förutsättning att partiet vid valen anmäler kandidater. Partibeteckningen avregistreras automatiskt om partiet inte anmäler kandidater vid två val i följd. Partibeteckningen avregistreras också om partiet vill det.

    /Observant

    SvaraRadera
  5. Så synd.

    /observant också - ffa gällande rättshaverister som inte kan acceptera demokratiska spelregler.

    SvaraRadera
  6. Mig veterligen ställer de upp igen. För övrigt så beter sig många inte bättre än Hans. Jag menar när kommentarer behöver tas bort så kan man inte påstå sig stå på en högre nivå.

    Vill bara också lägga till att beteendet på vissa politiker inte är ett dugg bättre än Hans om man vill använda honom som måttstock. Skillnaden är då att Hans syns och hörs. Lite ärligare kanske? =)

    /Insidern

    SvaraRadera
  7. Ni kan vara lugna Uddevallapartiet ställer upp i höstens val.

    Jag hade visserligen bestämt mig i höstas för att sluta men efter personaldelegationens förnyade beslut om att kräva mig på 60 000 kr så bestämde jag mig för att ställa upp i valet i alla fall.

    Det PM so låg till grund för kraven på mig innehöll över 80 st fakta fel (läs själva på http://tiny.cc/jonasson ) så då fick jag min motivation tillbaka.

    Så på samma sätt som det var Lennart Björks förtjänst att jag startade Uddevallapartiet är det Sture och Jans förtjänst att jag ställer upp i valet igen...nu med tre gånger så stor valbudget...

    Sedan har Sverige ett fantastisk flexibelt valsystem så registrering är inte något krav alls.

    SvaraRadera
  8. Aldrig får man vara riktigt nöjd....

    SvaraRadera