2010-04-04

Flera namn på fiken/lunchställena i Kungshuset


Vad hette egentligen fiket/lunchstället i Kungshuset? Ja, jag tror att vi nu fått in tillräckligt med Svar. Och alla kan vara rätt.

Peter Hagren har mejlat mig och säger att den hette Kungsbaren.

Mona och Gunnel säger Maneten. Gösta säger Cecil och samtidigt att caféet i bottenvåningen hette Café Royal.

Jag tror att vi kan säga att Café Royal låg i bottenvåningen av Kungshuset och att Cecil låg längre ned på Kungsgatan (nr 18).

Två kommentarer säger Savoy och när jag läste det kände jag igen namnet. Men som sagt det har varit flera innehavare och alla svaren, utom då Cecil, kan vara rätt.

Och Savoy har tidigare funnits ungefär på den platsen. I Tidningsarkivet sökte jag på Savoy och fick denna träfflistan:

1945-10-31 Kafé Savoy öppnar på Kungsgatan 22, den 1 nov 1945.
1945-10-31 1 nov öppnas ett hemtrevligt Kafé & Pensionat Savoy, Kungsgatan 22, Maria Rodhe.
1946-09-30 Den 1 okt 1946 övertogs Savoy Kungsgatan 22 av Helge Sörensson från Maria Rodhe. //

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att se att så många vill hjälpa mig med namnet,tack! Många av namnen känns också bekanta. Nu har jag satt morsan på att höra med någon av kvinnorna som jobbade på Stil, kanske det kan ge något! Hälsar Kristina i Partille

    SvaraRadera