2010-10-12

"Brakskiten"

Vid vandringen på I 17 nyligen gick vi förbi det här konstverket. Det tillkom då militärrestaurangen byggdes 1971 och kom allmänt att kallas för "Brakskiten". En procent av byggkostnaden  vid statlig byggverksamhet skulle vid den tiden gå till konstnärlig utsmyckning. Kanske är det så fortfarande? Jag tänker på Tuppen utanför Polishuset, men det har i och för sig gått 15 år sedan det huset byggdes.

Men åter till "Brakskiten". När konstverket väl kommit på plats, efter lastbilstransport från Italien, skulle regementets samverkansgrupp delta vid invigningen. Konstnärsparet som gjort skulpturen var närvarande för att berätta om den.

Detta var ett av de pinsammaste tillfällena under min militära tid. I stället för att mötas av en tacksam personalgrupp möttes konstnärerna av ifrågasättande och konstverket dömdes ut helt av en helt okunnig grupp "konstkritiker". Slokörade lämnade de I 17.

Om någon undrar så är konstverket gjort av carraramarmor. Läs mer om cararramarmor HÄR. //

6 kommentarer:

  1. Ser ut som ett sjöodjur eller en förvrängd orm eller något ännu värre.
    Vackert var det då inte enligt min smak :)
    Blir nog fint md badhytter men kanske bäst att försäkra dom i framtiden..
    Eivor

    SvaraRadera
  2. Vi har ett konstverk inne på gården också på Agnebersskolan eller ja numer Uddevalla gymnasieskola. Liksom en stålkonstruktion...min son frågade när han var 5 år om det var en klätterställning för "barnen" haha

    SvaraRadera
  3. När skolan renoverades i Hamburgsund som jag gick så skulle ju det vara konst med för en peng också. En av mina klasskamrater var med när det sattes upp på sommaren innan skolan börja då konstnären fråga de som var med vad de såg i konstverket varvid min klasskamrat då 15år sa: "Det ser ut som ett staket!" (Även idag kan jag nog hålla med henne om att det ser ut som ett staket med som barn har kastat olika färger på.) Konstnären blev då sur! Hur kan han bli det?? Ska tilläggas att det kosta 150000:-. Kunde räcka till några enkla bilder som elever gillar och till annat material i skolan istället.

    SvaraRadera
  4. Dan Turesson2010-10-13 11:54

    Det är intressant att inför konst anser sig många ha fullständig rätt att döma ut. För att ytterligare ge kraft bakom sin åsikt brukar domen beledsagas med kommentaren: "Inte för att jag förstår mig på konst men: ....". Inom vilka andra områden kan vi med samma tvärsäkerhet tillåta oss helt sätta oss över yrkeskunskap och erfarenhet.
    Ett exempel på hur mer kunskap om bakomliggande intentioner förändrar synen: Titta på den rostfria "reklampelaren" mellan Kampenhof och Västerlånggatan. Läs texterna som sitter monterade på verket. För mig blev upplevelsen helt annorlunda och den känns mycket angelägen.
    Var och en är naturligtvis suverän över sin egen åsikt men det vittnar om stor respektlöshet och minimal nyfikenhet att inte lyssna på hur en upphovsman tänkt.
    Det är lätt att förstå det jobbiga i den situation Du beskriver från I17.

    SvaraRadera
  5. Allt måste ju inte tilltala alla även om det är konstnärers verk.

    Sedan är ju smaken som baken och det passar väl in i detta sammanhanget. :)
    Jag gillar inte rondellhundar heller även om det skall vara "konst".
    Marmor är ju i sig vackert förstås.
    Eivor

    SvaraRadera
  6. Nå,tacka vet jag KarlXGustav statyn på torget!
    Det kallar jag konst!
    /Mandrake

    SvaraRadera