2010-10-21

Gasexplosionen på AGA krävde ett liv


Roland som nyligen frågade om dödsolyckan på Uddevallavervet 1981 undrar också:

"Det var också en gasexplosion på AGAs gasdepå mitt emot varvet i början på 80-talet. Har för mig att detta var på en midsommarafton.

Var ute med båt på fjorden när det small. Motorvägen stängdes av och det var långa köer kommer jag ihåg.
Tacksam om du kan hjälpa mig även med detta!
Med vänliga hälsningar
Roland"
 
Märkligt nog fanns denna olycka inte registrerad i Tidningsarkivet utan jag fick vända mig till Mats JohanssonRäddningstjänsten som har "serverat" mig hela historien i form av bl a ett dussintal tidningsartiklar ur Räddningstjänstens arkiv.
 
Mats minns själv olyckan och skriver:
"Ja, naturligtvis kommer jag ihåg den här händelsen. Jag körde ambulans på den tiden och blev avdelad som säkerhetsvakt på kvällen vid infarten till Syrgasvägen. Explosionen inträffade Vid AGA:s syrgasdepå, vi fick in larm om detta till vår larmcentral kl. 14.45 den 23 juni 1983, det var torsdagen för midsommar förövrigt och midsommartrafiken hade precis börjat dra sig västerut."
 
Och tidningen Arbetet återger det hela så här: 
"Knackade ur sin pipa: En dödad, två skadade
En man saknas och befaras ha omkommit vid gasexplosionen vid AGA:s gasdepå i Uddevalla på torsdagseftermiddagen. Två personer fick föras till sjukhus och tre man räddades av vice brandchefen Helge Lisshamre, som bor i närheten av depån.

- Jag hörde en kraftig smäll, säger Lisshamre, som tog sin bil och körde ned till AGA.

- Där fick jag se två man som stod på bryggan och vi kröp in under betonglastbryggan för att komma i säkerhet, då ytterligare explosioner inträffade. Medan vi låg där smällde 50 acetylengasflaskor. Vi lyckades ta oss in i bilen och köra därifrån.

Enligt ögonvittnen skulle explosionen ha inträffat sedan den man som tömde glasflaskorna knackat ur sin pipa. Brandkåren kunde inte närma sig explosionsplatsen förrän efter ett par timmar, då risken för flera explosioner ännu var stor. Ett hundratal acetylenflaskor beräknas ha exploderat. Många flög flera hundra meter. Några flaskor antände ett intilliggande skogsparti.

Trafiken
AGA:s säkerhetspersonal begärde omedelbart avspärrning av trafiken på E 6 genom Uddevalla, likaså järnvägen. Avspärrningen beräknas vara till 15-tiden på fredag.

Bohusbanan stängdes av mellan Uddevalla och Munkedal. SJ fick sätta in bussar, men eftersom också E 6:an var avstängd, tvingades man köra dubbelt så lång sträcka på småvägarna.

- Det här drabbar oss på en av de absolut värsta resdagarna på hela året, säger Helge Persson, pressombud på SJ.

Förseningar
Förseningar på 1 - 1,5 timme får resenärerna räkna med innan tågen kan komma igång som vanligt vid 15-tiden idag.

Uddevalla trafikerades på torsdagen av många norrfarande midsommarfirare från Göteborgstrakten. Stora trafikstockningar uppstod. På kvällen lättade köerna något.

Vid 19-tiden omdirigerades trafiken på väg norrut från den avstängda tunneln till Kurverödsleden.

AGA:s säkerhetsschef Sten Gustavsson inspekterade sent i går kväll olycksplatsen, men vid denna upplagas pressläggning var han oanträffbar." //

1 kommentar:

  1. Ja detta kommer jag ihåg.
    Idag får alla ta det lugnt på vägarna snön ligger kvar!

    SvaraRadera