2010-11-12

Lundqvists järnhandel rivs?

I går beviljade Miljö o Stadsbyggnadsnämnden rivningslov för "Lundqvists jernhandel". Men lugn, bara lugn! Det är inte första gången rivningslov har beviljats. Det skedde redan på 1980-talet då fastighetsbolaget Regnbågen fick rivningslov. Och den 3 februari 2000 skrev Bohusläningen: "Slutet nära för anrikt hus. Nu rivs Lundqvists hörna för att ge plats för lägenheter".

Så vad är det som säger att det kommer att rivas nu? Jag tror det när jag får se det!

Jag har tidigare skrivit om huset, klicka HÄR! //

8 kommentarer:

  1. Hoppas dom inte glömmer att kolla om dom gamla skyltarna sitter kvar under plåtarna innan dom river.

    M H

    SvaraRadera
  2. Min kusin har en kompis som länge satt in någon typ av reception (?) alldeles innanför dörrarna till Lundqvist järnhandel. Tror hon jobbade där många år.

    SvaraRadera
  3. Maggan: Det var kassan du beskriver. Man gick dit och betalade när man hade fått sina varor. Det var som en slags glasbur.

    SvaraRadera
  4. Som grabb köpte jag "fyrverkerisolar" för att komma åt krutet och tändstubin för att göra egna påsksmällare. Efter en runda på Samneröd för att samla tomhylsor var det bara att sätta igång tillverkningen på löpande band.
    Tänk om mamma hade vetat!

    SvaraRadera
  5. Det pratas om att ett nybygge sker när tillräckligt många hyresgäster tecknat sig & att det i övrigt skall bli butiker i bottenplan. Varför inte bygga en större galleria med butiker i mer än ett plan, eftersom man får utgå ifrån att även nuvarande rivningstomten intill bör ingå i ett nybygge.

    SvaraRadera
  6. Här hade man sitt första jobb som springpojke sommaren 1958

    SvaraRadera
  7. Fel av mig sommaren 1968 var det ju och Bertil Lundqvist drev affären och Isberg var chef på lagret. Varje morgon innan affären öppnade skulle jag sopa affären med sågspån och sedan bar det iväg till bank och post på sin trehjuling (moped).

    SvaraRadera