2011-01-12

Regementets avskedsgåva till personalen

(Min egen tavla - fotograferad på plats där den hänger nu. Fotot ger inte tavlan rättvisa)

Christian skriver:

"Hej Gunnar!
Jag ärvde för några år sedan denna minnestavla efter min fars moster som en gång jobbat i köket på I17 (om jag inte missminner mig).

Jag talades vid med en som jobbade på Försvarsmuseumet och det hon visste om den var att den delades ut som gåva till de som var anställda vid regementet när nedläggningsbeslutet togs. Samt att det var en trollhättekonstnär som målat den.

Vet du måhända mer om dessa vackra tavlor och hur många som man vet finns kvar, jag känner till 3 med min, en bekants, den som personen på försvarsmuseumet hade och det sitter en 4:e på gamla officersmässen om jag inte missminner mig?

Vänliga Hälsningar // Christian"

Ja, det är alldeles riktigt som Christian tror. Tavlan var regementets avskedsgåva till alla anställda och den överlämnades till personalen då regementet lades ned.

Konstnären är Per Anders Palmqvist, född 1933. Han bodde när han gjorde tavlan i Trollhättan, men flyttade sedan till Smögen där han bor nu.

Tavlan gjordes i 380 exemplar. Jag har själv nr 307.  På tavlan står det Till minne av Kunglig Bohusläns regemente. //

3 kommentarer:

  1. Tack så mycket för svaret Gunnar, det är verkligen en mycket fin tavla.

    Min egen har en hedersplats vid middagsbordet med en lampet på var sida.

    SvaraRadera
  2. Jag har nr 79
    BHK

    SvaraRadera
  3. Finns en tavla ur serien till salu på tradera nu, sök "minnesatavla I17". /B

    SvaraRadera