2011-09-07

Mera Uddevallaanknytning i huvudstaden

Även Stockholm har en skärgårdsbåt med namnet Gustafsberg, nr VII i ordningen. Undrar om vår egen m/s Gustafsberg räknas in då?. Den hette från början Gustafsberg II.
Vår egen Uddevallasångfågel Yvonne Norrman, som tyvätt gick bort alldeles för tidigt, hittade jag i en monter på Armémuseum. Hennes "Jag marscherar vid din sida min soldat" spelades ju flitigt på logementen runt om i Sverige när jag själv gjorde lumpen.

På Polismuseet har de ett bildspel på temat Bilder av polisen - tagna av poliser. Här är det lille Erik tre år som redan bestämt sig för att bli polis och därför var på studiebesök i Polishuset i Uddevalla. Fotograf Lena Boustedt.
Med rubriken Förena nytta med nöje hittade jag den här bilden med texten: En dumpad bil har hittats av en pojke som badat i en sjö i Uddevalla. Inspektör Tony Bengtsson fick hjälpa bärgningsföretaget. Fotograf Marcus Bengtsson.

Och givetvis besökte jag Karl XII där han ligger i sin marmorsarkofag i Riddarholmskyrkan.  //

2 kommentarer:

  1. Mycket bra resereportage.
    Härliga Stockholmsbilder med koppling till Uddevalla. Uddevalla syns och hörs. Vi är en viktig del av Sverige. Vi kan vara stolta Uddevallabor.

    SvaraRadera
  2. Om du vill studera konst med uddevallaanknytning Gunnar, bör du gå till exempelvis Operan och Gustav Vasa kyrka, och titta på uddevallasonens Vicke Andrén målningar.

    MH

    SvaraRadera