2012-04-21

Uddevallabloggen fyller fem år

Uddevallabloggen fyller idag fem år. Det var alltså den 21 april 2007 som jag upptäckte bloggandet i och med att jag redan hade ett Googlekonto och det var därför lätt att komma igång. Jag tänkte först och främst att använda bloggen till att lägga upp svar på frågor som jag redan hade fått under flera år, pga mitt Uddevallaintresse. Och det har visat sig fungera bra. Ofta kan jag hänvisa till bloggen när jag år får frågor och där man kan leta upp svaren bland de 2790 inläggen så här långt. Ett tips till den som vill söka är att använda sökrutan Leta i den här bloggen.

Min ambition är att jag skall ha ett nytt inlägg varje dag. Det har jag lyckat med då snittet ligger på 1,5 inlägg. Några enstaka dagar har jag misslyckats med att inte lägga ut ett nytt inlägg, men till min förvåning minskade inte antalet läsare under sådana dagar. Det visade sig då att man hittar till bloggen genom sökningar på nätet.

Vissa inlägg har jag lagt ner väldigt mycket arbete på. Ett exempel på det är inlägget Karl XII och Uddevalla. Det är också det överlägset mest lästa sett över tid. Det finns folk över hela världen som söker på Karl XII och hamnar då ofta på Uddevallabloggen. I högerkolumnen finns för övrigt de tio mest lästa inläggen.

Jag får ofta frågan hur jag hinner med att blogga varje dag? Svaret är väl ett brinnande intresse för Uddevalla, en förstående hustru och att barnen nu är vuxna. Dessutom har ni säkert märkt att det är ganska många som hjälper till att fylla bloggen genom att skicka in bidrag. Jag tar gärna emot fler bidrag, men kom ihåg att de måste ha någon, om än liten, anknytning till Uddevalla.

Jag har inga planer på att sluta blogga och den tekniska biten med krympande utrymme på Bloggers server i Kalifornien har jag löst genom att köpa till mer utrymme.

Uddevallabloggen lever vidare!!  //

17 kommentarer:

  1. Det glädjer mig att du ska fortsätta och man får väl utbringa en skål, så här en lördagkväll för 5 åringen uddevallabloggen då.

    SvaraRadera
  2. Är det bara fem år ? Jag tycker att jag har läst bloggen så länge jag kan komma ihåg, men ett stort GRATTIS ska du ha.

    Jan A

    SvaraRadera
  3. Grattis Gunnar!Bloggen ger mig glädje varje dag.Många dagar har bloggen varit dagens höjdpunt.Bloggen samlar alla typer av människor.Gamla som unga.Det är unikt i bloggvärlden.Bredden, djupet och glädjen i bloggen skapar ett stort läsvärde.Jag känner många människor som tack vare bloggen nu har ett intresse för kulturhistoria.Bloggen botar vår hemska historielöshet.Jag vill tacka för texten om Karl XII.Det är den bästa historiska text jag läst.Forntid till framtid, nuets ansvar.Tack och grattis Gunnar!

    SvaraRadera
  4. Sällar mig till ovanstående grattis- o hyllningskör !!
    Grymt imponerande jobb Du lägger ned ! Är daglig besökare och läser artiklarna samt deras kommentarer med mkt stor behållning !
    Hälsar och Grattar !!
    Peder Grahn

    SvaraRadera
  5. Fortsätt Blogga!

    SvaraRadera
  6. Oller Lundgren2012-04-21 23:04

    Gunnar!
    Som gammal Uddevallabo i förskingringen tycker jag att Uddevallabloggen är det i särklass bästa sättet att hålla sig ajour med vad som händer i sin gamla hemstad och dessutom få en massa intressant information om staden. Jag är mycket imponerad av Ditt engagemang och hoppas att Du orkar hålla på länge till. Grattis på femårsdagen!
    Hälsningar
    Olle

    SvaraRadera
  7. Jag håller helt med Olle Lundgren! Som gammal barndomsstad är Uddevalla
    unik för mej. Jag beundrar Dej, som håller på år efter år...
    Lars Kihlborg

    SvaraRadera
  8. Tack Gunnar. Du har gjort det möjligt för en urgöteborgare att känna identitet med min nya hembygd. Det ingår numera i mina nattningsritualer att läsa din dagliga blogg. Dina inlägg som troget kommer på kvällskvisten är mycket uppskattade.

    SvaraRadera
  9. Uddevallabloggen är ovärdelig för mig.
    Tack Gunnar för ditt trägna arbete med
    att sprida kunskap om Uddevalla.

    SvaraRadera
  10. Jag instämmer med glädje i hyllningskören! Du är otroligt duktig på att hitta och skriva om gammalt och nytt i en skön blandning och med fina bilder.

    Fem år till - gärna!

    SvaraRadera
  11. Grattis till Din fina och lärorika blogg.

    Eivor

    SvaraRadera
  12. Enastående Gunnar! Beundrar din kunnighet och uthållighet. Garttis även från mig.
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  13. Länge leve bloggen!!Tack Gunnar.

    SvaraRadera
  14. Grattis på bemärkelsedagen!!
    Och tack för många intressanta inlägg och artiklar.
    Lae i Nordorp.

    SvaraRadera
  15. Grattis, Gunnar! Keep rockin'!

    SvaraRadera
  16. Tack för bloggen Gunnar & vi hoppas på många goda år framöver, för alla oss som älskar Uddevalla! Vi uppskattar att du håller fanan högt & peppar dig ständigt! Grattis till en god blogg/peter Hagren

    SvaraRadera
  17. instämmer med Olle o Lars (gammal läroverkskamrat?) Tack vare Gunnars historik känner man sig "hemma¤ igen även om mycket förändrats till det sämre med rivningsraseriet. Gunnar balanserar gammalt o nytt på ett föredömligt sätt. Grattis o God Fortrsättning. Bertil Jansson

    SvaraRadera