2013-03-07

Teknikmärkesprov med åtföljande Stockholmsresa

Insänt av P-O Andréasson. På bilden vinkar syster Anita av honom inför resan till Stockholm.

IFK Uddevalla genomförde under 1950-talet Sv. Fotbollförbundets teknikmärkesprov för ungdom. Klubben var då en av de ledande i landet på detta område  med många provtagare. Bland ungdomsledarna på den tiden kan nämnas Alf Nygren och Agnar Larsson. Platser för övningarna  var Rimnersvallen och Lilla Bosön på Kasen.

Övningarna var ett led i att utveckla den individuella tekniken. Det fanns olika svårighetsgrader brons,silver och guld.

Bland proven kan nämnas :
 
* Bolljonglering - brons 15 tillslag, silver 30 och för guld krävdes 50 tillslag
* Nickövning - boll från liggande på marken till att nicka den i en korg ovan huvudet - brons 6, silver 8 och guld 10 - allt i en följd
* Precisionspassning (bredsida) i en tredjedel av målet från straffpunkten
* Slalomlöpning med boll på tid
* Skottövning i halva målet från 25 m (vristspark)
* Löpning på tid 50 m
* Totalt var det tio delprov

Under hösten 1955 lyckades jag efter mycket kämpande att erövra guldbollen.Absolut störst problem hade jag med ovannämnda nickövning. Till slut klarade jag det en kväll under lyktans sken på den lilla plan som låg väster om Rimnersvallen ( plats för blivande Barracuda hallen). Under det året  var det 407 pojkar i hela landet som tog guldbollen.

Som belöning utlottades två resor till Stockholm för att övervara en landskamp och att få vara tillsammans med det svenska laget. I april 1956 blev jag uppringd av Affe Nygren som meddelade att jag var en av vinnarna och att ” min ” landskamp skulle bli Sverige – England på Råsunda 16/5. Det första att göra var att be om ledigt från skolan och framför allt från ett prov i engelska som var planerat till samma dag. Med en mycket idrottsintresserad engelsklärare ( Gunnar Samuelsson )var det inga problem. Den officiella inbjudan fick jag några dagar senare från S FF.

Resan företogs med sovvagn  och väl framkommen togs en promenad till Hotell Regina i Gamla stan där landslaget inkvarterades. Där fick jag vid frukosten träffa många av idolerna och jag minns att stockholmarna Sigge Parling och Gösta ”Knivsta” Sandberg kom direkt hemifrån. Det  var ingen samling flera dagar i förväg på den tiden.

UK  som på den tiden bestod av Putte Koch, Nalle Halldén och Erik Persson hade tagit ut följande spelare : Bengt ”Zamora ” Nyholm, Åke” Bajdoff” Johansson, Sven Axbom , Sven-Ove Svensson, Bengt ” Julle ” Gustafsson, Sigge Parling, Bengt ” Fölet " Berntsson, Gösta Löfgren, Jan Ekström, Bengt Lindskog och Gösta Sandberg. Det mest  iögonnenfallande var att Jan Ekström i stort sett kom från Malmö FF:s  B-lag och gick rakt in i landslaget. Det engelska laget innehöll många stjärnor bl.a. legendaren Billy Wright från Nottingham.

Det svenska laget genomförde en träning och på eftermiddagen var det vila och då passade min kompis från Norsjö i Norrland och jag på att se lite av den svenska huvudstaden. Därefter var det transport till Råsunda och där fick vi vara med i omklädningsrummet både före och efter matchen. Under matchen fick vi sitta på avbytarbänken och jag minns att jag satt bredvid  reservmålvakten Arne Arvidsson. Snett framför mig satt den cigarrökande lagledaren Putte Koch.

Efter matchen var det bankett på Grand Hotell i spegelsalen och från den kvällen har jag ett trevligt minne. På toaletten blev jag stående bredvid den engelske centern Tommy Taylor från Manchester United. Han tilltalade mig så jag fick svara på min något knaggliga skolengelska, men jag tror han förstod mig och sedan den dagen har Manchester U varit  mitt favoritlag.

Dagen efter blev det hemresa med många härliga upplevelser och ett fyllt autografblock i bagaget.
Sammanfattat efter 55 år av
P-O Andréasson  //

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild på min mamma och morbror!

    Eva Carlsson

    SvaraRadera
  2. Jag får stanna och bocka nästa gång jag möter P-O på strandpromenaden.
    Kul att höra om guldbollen. Verkar ha varit en stor prestation.
    P-O joggar ju ännu och jag själv är glad att kunna promenera allt längre.
    Carl-Magnus Norrman

    SvaraRadera
  3. En fantastisk upplevelse som du fick vara med om Per-Olof, det måste ha varit hur stort som helst. Hade dessutom ingen aning om att Putte Koch var ledare för landslaget. Kommer endast ihåg att Putte var tipsexpert i TV.

    Men det som fångade mitt intresse allra först var bilden, det var något som kändes bekant. Det är flera år sedan vi sågs men jag vet att du umgicks med min mor & far när jag växte upp i Uddevalla.

    Mikael Hedin

    SvaraRadera